OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.
ARBETSUPPGIFTER
Älskar du också Göteborg och företagande? Vill du hjälpa oss att stärka regionens attraktionskraft? Vi bjuder på en innovativ och kreativ miljö med stark framtidstro och en övertygelse om att allt är möjligt. Våra sociala kanaler följs av tiotusentals personer och intresset för Göteborg bara fortsätter öka. Göteborg är Sveriges tillväxt- och innovationsmotor, världens mest hållbara destination och en av Europas smartaste städer.
Det vill vi att fler ska känna till och det är där du kommer in. Eller?
Nu söker vi en ansvarig för marknadsföring och kommunikation till Etableringsavdelningen. Avdelningen ansvarar för BRGs arbete inom investeringsfrämjande, talangattraktion, analys av regionens tillväxt samt Göteborgs stads företagslots. Du kommer vara en nyckelperson i avdelningens kommunikationsarbete. Ansvarsområdet spänner över flera olika delområden men en central del handlar om att marknadsföra Göteborgsregionen mot en internationell målgrupp.
Beskrivning av tjänsten
Som ansvarig för marknadsföring och kommunikation har du ett övergripande strategiskt ansvar för avdelningens kommunikation samtidigt som du arbetar operativt med uppgifter som är relevanta i rollen. Du kommer att jobba i ett team med flera kommunikatörer med krav på att både arbetsleda och prioritera med BRGs uppdrag och varumärke i fokus.
Du rapporterar till avdelningschefen och samarbetar tätt med kommunikationschefen och andra med både kommunikations och verksamhetsansvar. I tjänsten ingår även att vara kommunikationsrepresentant för BRG i ett antal samverkansprojekt.
Ex på arbetsuppgifter är:
- Utveckla och följa upp avdelningens marknadsförings- och kommunikationsplan
- Planera och genomföra olika event och mässor
- Planera och producera material i sociala medier och webb
KVALIFIKATIONER
Din profil - Krav
Du har erfarenheten och kompetensen för att lägga planer för effektiv kommunikation och marknadsföring, du har känslan för vad som fungerar idag och hur det utvecklas över tid. Du vågar prova nya lösningar, värdesätter löpande uppföljning och kan snabb vrida en insats för att få mer effekt. Du grundar dig i strategi och trender, är väl bekant med hantverket och digitalt uppdaterad. Det vi är på jakt efter är en person som älskar att vara spindeln i nätet och inte är sen att hugga in där det behövs och snabbt tänker om när det behövs. Strategisk improvisation är vår vardag. En bakgrund inom event är inte fel eftersom mycket av det vi gör är kopplat till seminarier, mässor och andra arrangemang. Ditt viktigaste jobb är dock att sälja Göteborg, inte särskilt svårt kanske med tanke på hur bra det går för regionen. För att lyckas tror vi att du har en media- och kommunikationsutbildning på högskolenivå (3 - 4 år) eller motsvarande utbildning och därtill minst 5 års erfarenhet som marknadsförare eller kommunikatör. Och därtill en vilja att göra skillnad för Göteborg och göteborgarna. Goda kunskaper i engelska är viktigt då vi producerar texter och material för en internationell målgrupp. Vi förutsätter att du är grym på att hantera digitala verktyg för webb, SoMe, event och andra relevanta IT-program. Erfarenhet av projektledning är klart meriterande.