OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen ansvarar för stöd inom verksamhetsområdena intern och extern kommunikation, webb, mediaproduktion, samverkan och externa relationer, varumärkesarbete, studentrekrytering samt koordinerar stöd för event-, alumni- och fundraisingaktiviteter. I linje med högskolans strävan att öka omfattningen av forskning har avdelningen särskilt att stärka området forskningsinformation och att utveckla förmågan till vetenskaplig rapportering. Kommunikationschefen har en roll i att vara ett aktivt stöd till högskolans ledning och ingår därför bland annat i Rektors Verksamhetsråd.
I rollen som kommunikationschef är du chef och ansvarig för avdelningens verksamhet och du ansvarar för avdelningens ekonomi och personal, inklusive arbetsmiljöuppgifter. Vidare beslutar du, enligt beslutsordning, i frågor som berör avdelningens verksamhet samt leder och vidareutvecklar avdelningens verksamhet utifrån högskolans behov, mål och omvärldens krav. Ett initialt fokus är att öka avdelningens förmåga till vetenskaplig rapportering. Du är ett högskoleövergripande stöd i strategiska kommunikations-, varumärkes- och studentrekryteringsfrågor för högskolans ledning, nämnder och akademier. Vidare arbetar du operativt inom avdelningens ansvarsområden, till exempel med remisshantering och utredningar. Du ingår, tillsammans med övriga avdelningschefer, i Verksamhetsstödets ledningsråd. I uppgifterna ingår att du ska vara en god ledare och arbetsgivarföreträdare som värnar en god arbetsmiljö samt verka i nära samverkan med avdelningens medarbetare, övriga avdelningar, akademier, högskolans ledning och studenter. Du kommer också att inneha ett nära samarbete med omgivande samhälle och näringsliv.
För anställningen krävs att du har kandidatexamen inom ett för anställningen relevant område eller motsvarande utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha längre dokumenterad chefserfarenhet med verksamhets-, ekonomi- och personalansvar inom för anställningen relevanta verksamhetsområden samt längre dokumenterad erfarenhet av strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete. Vidare ska du ha erfarenhet från operativt arbete som kommunikatör samt goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Vidare kräver anställningen att du har kunskap och förståelse för forsknings- och utbildningsfrågor, är kreativ och har förmåga att anpassa kommunikationsinsatser utifrån verksamhetens behov. Du ska också ha erfarenhet av kvalitetsarbete och processbaserad verksamhetsutveckling samt har förmåga att vara en god och tydlig arbetsgivarföreträdare och förändringsledare. Du ska ha förmåga att se organisationen som en helhet och kunna bryta ner övergripande mål och förväntningar på grupp- och individnivå. Därutöver ska du ha förmåga att kunna samverka förtroendefullt med ledning, medarbetare, studenter, fackliga företrädare och externa parter. Du har också goda ledaregenskaper såsom att du är tydlig, lyhörd, handlingskraftig, har god samarbets- och problemlösningsförmåga, har förmåga att entusiasmera och motivera medarbetare, har förmåga att delegera och prioritera, är förtroendeingivande, prestigelös och har god förmåga att hantera medarbetare.
Erfarenhet av att arbeta med vetenskaplig journalistik och/eller att bevaka forskning för nyhetsrapportering, erfarenhet av att arbeta med organisationskultur och värdegrund samt erfarenhet från arbete inom högskole-/universitetssektorn är meriterande.
Läs mer på www.hb.se/jobb