OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är väldigt stolta över våra cirka 2 700 medarbetare som gör skillnad i människors liv varje dag. Vi söker fler engagerade och kompetenta medarbetare. Är du en av dem?
Informationsenheten ingår idag i Kommunledningsstaben och arbetar som en stödjande resurs gentemot alla verksamheter i kommunen, liksom de kommunala bolagen.
Kommunikationsfunktionen skapar möjlighet och ramar för en god kommunikation. En genomtänkt och målgruppsanpassad kommunikation säkerställer hög kvalitet på tjänster och service samt en effektiv resursanvändning.
Vi söker nu en kommunikationschef, som vill inspirera, leda och utveckla kommunens kommunikationsarbete.
Arbetsuppgifter
Som kommunikationschef hos oss kommer du att leda och utveckla kommunikationsarbetet och skapa en tydlig bild av Arvika kommun som varumärke och organisation. Detta är en ny chefsroll inom kommunen och du kommer vara delaktig i utformningen av chefsuppdraget. I ditt uppdrag leder du fyra kommunikatörer och har personal-, resultat- och budgetansvar. Tillsammans med dina medarbetare ger ni ett professionellt och verksamhetsnära stöd i kommunikationsfrågor till chefer och medarbetare inom förvaltningen, bolagen och den politiska ledningen. I din kontakt med verksamheterna får du förutsättningarna för att analysera, identifiera och definiera kommunikationsbehov och utforma strategier, mål och riktlinjer för den externa och interna kommunikationen på såväl strategisk som operativ nivå.
Du har ett övergripande ansvar för den interna och externa kommunikationen, varumärkesarbetet och de gemensamma kommunikationskanalernas innehåll och metodik. Kommunen har precis påbörjat ett nytt visionsarbete, där du kommer vara en viktig partner vid implementeringen.
Du deltar i kommundirektörens ledningsgrupp och i kommunledningsstabens ledningsgrupp. I kommunledningsstabens ledningsgrupp har du dina närmaste chefskollegor inom IT-funktionen, Samhällsbyggnad, Kansli och Kultur och fritid. Du kommer även att arbeta med kommunens kriskommunikation.
Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap, kvalificerad chefs- eller ledarerfarenhet samt god erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Du har erfarenhet av att arbeta utifrån ett kundperspektiv. Du har kännedom och/eller kunskap om de lagar och regler som styr det kommunikativa arbetet inom en kommun och en tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska, med en god stilistisk förmåga.
I uppdraget ingår många interna och externa kontaktytor, vilket ställer krav på din samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda och varaktiga relationer. Du har erfarenhet av att prioritera och göra avvägningar i hur du använder ditt kontaktnät för att nå fram till uppsatta mål och identifiera synergier. Som ledare är du trygg, tydlig, coachande och kommunikativ. Du har förmågan att fånga upp och ta tillvara inspel och händelser, men också att hålla fokus på den långsiktiga inriktningen.
B-körkort är ett krav.
Övrigt
Arvika kommun samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Göran Andersson
0570-81632, 070-100 07 83
Hilde Axelsson
0570-818 51, 070-418 16 97
Mikael Rainerson
0570-81600
Björn Strand, föreståndare
0570-82799, 070-207 37 97
Hilde Axelsson, Planeringschef
0570-818 51