OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arvika Kommun är den näst största kommunen i Värmland med omkring 26 000 invånare. I Arvika kommun är det nära till det som är viktigt i vardagen; jobb, skola, natur, kulturutbud och fritidsaktiviteter. Närheten mellan människor ger trygghet och en balans i tillvaron - och det är också nära till dem som fattar besluten. Att leva och bo i Arvika kommun handlar om livskvalitet - om närhet, trygghet och harmoni.
Vi är väldigt stolta över våra cirka 2 700 medarbetare som gör skillnad i människors liv varje dag. Nu söker vi fler engagerade och kompetenta medarbetare. Är du en av dem?
Kommunikationsfunktionen ingår idag i Kommunledningsstaben och arbetar som en stödjande resurs gentemot alla verksamheter i kommunen, liksom de kommunala bolagen. Vår målsättning är att arbeta med kommunikation på ett professionellt och effektivt sätt, där vi skapar möjligheter och ramar för en god kommunikation. En genomtänkt och målgruppsanpassad kommunikation säkerställer hög kvalitet på tjänster och service samt en effektiv resursanvändning.
Nu söker vi en Kommunikationschef som vill inspirera, leda och utveckla kommunens kommunikationsarbete.
Arbetsuppgifter
Som Kommunikationschef hos oss kommer du att leda och utveckla kommunikationsarbetet och skapa en tydlig bild av Arvika kommun som varumärke och organisation. Detta är en ny chefsroll inom kommunen och du kommer vara delaktig i utformningen av chefsuppdraget.
I ditt uppdrag leder du fyra kommunikatörer och har personal-, resultat- och budgetansvar. Tillsammans med dina medarbetare ger ni ett professionellt och verksamhetsnära stöd i kommunikationsfrågor till chefer och medarbetare inom förvaltningen, bolagen och den politiska ledningen. I din kontakt med verksamheterna får du förutsättningarna för att analysera, identifiera och definiera kommunikationsbehov och utforma strategier, mål och riktlinjer för den externa och interna kommunikationen på såväl strategisk som operativ nivå.
Du har ett övergripande ansvar för den interna och externa kommunikationen, varumärkesarbetet och de gemensamma kommunikationskanalernas innehåll och metodik. Kommunen har precis påbörjat ett nytt visionsarbete, där du kommer vara en viktig partner vid implementeringen.
Du deltar i kommundirektörens ledningsgrupp och i kommunledningsstabens ledningsgrupp. I kommunledningsstabens ledningsgrupp har du dina närmaste chefskollegor inom IT-funktionen, Samhällsbyggnad, Kansli och Kultur och fritid. Du kommer även att arbeta med kommunens kriskommunikation.
Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap, kvalificerad chefs- eller ledarerfarenhet samt god erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Du har erfarenhet av att arbeta utifrån ett kundperspektiv. Du har kännedom och/eller kunskap om de lagar och regler som styr det kommunikativa arbetet inom en kommun och en tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska, med en god stilistisk förmåga.
I uppdraget ingår många interna och externa kontaktytor, vilket ställer krav på din samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda och varaktiga relationer. Du har erfarenhet av att prioritera och göra avvägningar i hur du använder ditt kontaktnät för att nå fram till uppsatta mål och identifiera synergier. Som ledare är du trygg, tydlig, coachande och kommunikativ. Du har förmågan att fånga upp och ta tillvara inspel och händelser, men också att hålla fokus på den långsiktiga inriktningen.
B-körkort är ett krav.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Sista ansökningsdagen är 20/3
Låter detta intressant?
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Matilda Jakobsson, matilda.jakobsson@qtym.se alt. 076 495 36 66
Varmt välkommen med din ansökan!