Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Ett viktigt utvecklingsarbete pågår idag på alla nivåer i kommuner med att hålla oss beredda och i framkant för att möta våra medborgares behov och de demografiska och kompetensmässiga utmaningar som vi ser framöver. Vi är en del av Stockholmsregionen och har ett nära samarbete med övriga kommuner inom den expansiva Södertörnsregionen.
Vi söker nu en kommunikationschef med utvecklingsfokus som vill bidra till att stärka Salems
kommuns kommunikativa förmåga.
Arbetsplatsbeskrivning
Som kommunikationschef har du ett kommunövergripande ansvar för extern- och intern
kommunikation. Du ingår i kommunledningen och rapporterar till kommundirektören. Du har
budget- och verksamhetsansvar för kommunikationsenheten och till din hjälp har du en
kommunikatör som du arbetsleder.
Arbetsbeskrivning
Din roll är bred och varierad och innebär en mix av strategiskt och operativt arbete. Några av
kommunikationschefens strategiska uppgifter blir att utveckla och förankra Salems kommuns
kommunikationsstrategi, att driva ett kommunikationsperspektiv i det visions- och målarbete och i de projekt som pågår inom kommunen samt leda och driva ett digitalt utvecklingsarbete inom kommunikationsområdet. Du får ett viktigt uppdrag att stärka kommunens kommunikativa förmåga, b l a genom att utveckla medarbetardialogen och stärka arbetsgivarvarumärket i samarbete med HR. Vi söker dig som kan vara en kunnig, tydlig och trygg samarbetspartner till kommunledningen och ett kommunikationsstöd till kommunens verksamheter. I din roll ingår även presskommunikation och mediarelationer, liksom att leda och utveckla arbetet inom kriskommunikation och ingå i kommunens krisledningsgrupp. I arbetsuppgifterna ingår näringslivskommunikation och samordning av näringslivsfrågor i samverkan med företagarföreningen och kommunens näringslivskommitté.
Kvalifikationer
För att lyckas i ditt arbete behöver du ha flerårig och bred erfarenhet av intern och extern
kommunikation som kommunikatör. Vi ser det som väsentligt att du har press- och mediavana och det är meriterande om du har erfarenhet av kriskommunikation och ingått i krisledning.
Erfarenhet och intresse av att arbeta med såväl operativa som strategiska kommunikationsfrågor är nödvändigt, liksom projektledarerfarenhet och erfarenhet av att ha arbetat i eller gentemot politisk styrd verksamhet, gärna kommunal verksamhet. Intresse av näringslivsfrågor och av att ha externa kontakter i rollen är meriterande. I botten har du en högskoleutbildning inom kommunikationsområdet eller annan relevant utbildning.
Som person är du trygg och stabil, kan arbeta självständigt och har god förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du är proaktiv och drivande. Det är viktigt att du har lätt för att bygga och upprätthålla goda relationer både internt och externt och att du tycker om att samverka med och samordna andra i din roll. Du behöver vara flexibel och lösningsinriktad men även strategisk med förmåga att tänka långsiktigt på hela verksamhetens bästa. Du behärskar svenska mycket väl i tal och skrift, är en god skribent, kan hantera de vanligast förekommande publicerings- och gärna AI-verktygen och har mycket god kommunikativ förmåga.
Om tjänsten
I denna rekrytering samarbetar Salems kommun med ProAstri. Vill du ha mer information om
tjänsten kontakta rekryteringskonsult Karolina Öberg på ProAstri, telefon 070-745 67 66, eller mail karolina@proastri.se. Du kan även kontakta kommundirektör Mats Bergström
mats.bergstrom@salem.se. Säkerhetsklassning tillämpas för tjänsten. Sista ansökningsdag är 2024-11-29.
Välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund