OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet (myndigheten) svarar för att den regionala kollektivtrafiken i, samt till och från Sörmland, utförs på ett kvalitativt och kostnadseffektivt sätt så att den bidrar till regional utveckling, god miljö och tillgodoser invånarnas behov av kollektivtrafik. Myndighetens övergripande mål är att skapa en attraktiv kollektivtrafik för hållbar tillväxt och utveckling.
Myndigheten har idag verksamhet i Nyköping och Eskilstuna. Traditionella kanslifunktioner och trafikutveckling är i huvudsak placerade i Nyköping medan kundtjänstfunktioner huvudsakligen är placerade i Eskilstuna.
Myndighetens uppdrag och organisation har växt sedan etableringen 2012 och kommer att fortsätta växa till följd av att medlemmarna under 2014 gav myndigheten ansvar för delar av den särskilda kollektivtrafiken samt uppdrag att etablera en kundtjänst- och beställningsfunktion även för den särskilda kollektivtrafiken (sjukresor och färdtjänst). Dessa verksamheter kommer att samordnas från den 1 februari 2016.
Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet - Den moderna myndigheten som är hållbar, professionell och lyhörd.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som gillar mobility management, ökar de hållbara transportslagens marknadsandelar samt är med och förstärker bilden av oss som en attraktiv myndighet. Vi bedriver en viktig verksamhet för medborgare och näringsliv och vi som arbetar här trivs. Det vill vi att fler ska få veta!
I rollen som kommunikationschef har du det strategiska och operativa ansvaret i att vårda, utveckla och modernisera myndighetens varumärke samt öka försäljningen. Du kommer in i ett skede då myndigheten ska utveckla en ny varumärkesplattform, en ny grafisk profil och ett nytt trafikförsörjningsprogram. Ett särskilt viktigt utvecklingsområde är myndighetens digitala kommunikation såsom intranät, hemsida, sociala medier och applikationer där du blir projektägare för den digitala utvecklingen.
Externt kommer du att svara för omvärldsbevakning, marknadsanalyser, medborgardialog och nätverkande. Du har en utåtriktad roll där du ingår i olika forum och nätverk inom och utanför Sörmland.
Du har en nära kontakt och dialog med myndighetens medlemmar. I din roll ansvarar du även för att organisera pressaktiviteter, skriva pressmeddelanden och att opinionsbilda genom att skriva förslag till artiklar och inlägg i debatter som rör vårt verksamhetsområde.
Internt innebär rollen att du fungerar som stöd till myndighetens ledning och övriga medarbetare i informations- och kommunikationsfrågor. Du ansvarar för att upprätta och utveckla myndighetens policys och planer inom information, kommunikation, digitalisering och marknad.
Du kommer att vara föredragande i ärenden som gäller med marknadsföring, kommunikation och försäljning. Eftersom vår verksamhet finns på två orter i länet kan du själv påverka din placeringsort.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har akademisk utbildning inom kommunikation, journalistik eller motsvarande i kombination med några års färsk erfarenhet av att ha lett strategiskt kommunikationsarbete där ditt arbete bidragit till att öka markandsandelar. Du behöver ha vana av att leda projekt, arbeta med presskontakter och marknadskommunikationsarbete. Det är bra om du har vana av upphandling och att förhandla och fungera som en tydlig kravställare mot leverantörer. Du behöver också vara en duktig skribent som kan anpassa dina texter efter målgrupp och media.
Du behöver inte ha erfarenhet av kollektivtrafikbranschen men kanske har du arbetat med kommunikationsfrågor i offentlig förvaltning eller i någon idéburen organisation. Vi förutsätter att du har intresse för våra frågor och att du brinner för att bidra till ett hållbart samhälle.
För att lyckas i rollen krävs att du är visionär och har en mycket god strategisk och kreativ förmåga. Du behöver vara modig och starkt utvecklingsinriktad. Samtidigt krävs det förmåga att inspirera och motivera andra och en vilja och förmåga till samarbete. Du behöver se potentialen i dina medarbetare och våga delegera.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Therese Laidna
016-710 25 09
Rekryteringskonsult Therese Gustavsson