Kommunikationschef, ref.nr. 1401.

Arbetsbeskrivning

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen.Konsumentverket finns i Karlstad där cirka hundra personer arbetar med konsumentfrågor av skiftande slag.Varor och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor är några av våra områden.Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare.Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU.En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se. Kommunikationschef Informationsavdelningen Ref.nr 1401 Konsumentverket kommunicerar dagligen med konsumenter, andra myndigheter, media, beslutsfattare och näringsidkare, dels i rollen som kunskapsförmedlare, dels i rollen som tillsynsmyndighet med målet att stärka konsumentens ställning på marknaden.Informationsavdelningen har en mycket viktig roll i denna kommunikation. Dina arbetsuppgifter Kommunikationschefen ska leda Informationsavdelningens arbete och ansvara för att utveckla den strategiska kommunikationen, såväl externt som internt inom myndigheten. Kommunikationschefen har personalansvar för ett femtontal medarbetare samt en underställd redaktionschef som i sin tur ansvarar för ett tiotal medarbetare.Kommunikationschefen ingår i myndighetens ledningsgrupp och rapporterar direkt till generaldirektören. Din bakgrund Du har relevant högskoleutbildning med inriktning kommunikation/information och du har gedigen erfarenhet inom kommunikationsområdet.Du bör ha erfarenhet från statlig förvaltning och god kunskap om ledning och styrning i politiskt styrda organisationer.Erfarenhet av arbete med kommunikationsstrategier och omvärldsbevakning är meriterande liksom av marknadskommunikation i privat verksamhet.Du har kvalificerad ledarerfarenhet, gärna inom utvecklings- och förändringsarbete.Som chef är du tydlig, engagerande och har förmåga att utveckla medarbetare och verksamhet.Du är drivande, strukturerad, initiativrik, och skapar goda resultat i ett positivt arbetsklimat. Du är nytänkande och ser möjligheter i nya kommunikationsvägar/mönster för myndigheten.Du är intresserad av samhälls- och konsumentfrågor och har förmåga att koppla samman trender och samhällsföreteelser med myndighetens arbete.I ledningsarbetet bidrar du genom din kompetens och helhetssyn på verksamheten till att myndighetens mål uppnås.Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.Vill du ha mer information?Konsumentverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge alla lika möjligheter. Så här ansöker du Du söker tjänsten på Konsumentverkets webbplats, via Konsumentverkets rekryteringsprogram, e-Rekrytering.Gå in på www.konsumentverket.se/jobb Ansökan märkt med "1401" ska ha inkommit senast den 24 nov 2009.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KONSUMENTVERKET/KO
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 4 november 2009
  • Ansök senast: 24 november 2009

Liknande jobb


6 november 2024