OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folktandvården Stockholms uppdrag är att förbättra befolkningens munhälsa.
Det gör vi genom att arbeta förebyggande med hög vårdkvalitet, den senaste tekniken och personlig omtanke om våra kunder. I en ständigt föränderlig värld kommer du att ta ansvar för att våra kunder får ta del av målgruppsanpassad information, via rätt kommunikationskanal. Bli en av oss du också!
Arbetar du som kommunikationschef idag? Vill du bidra till något större i din ledarroll genom att arbeta affärsmässigt i en offentlig miljö? Då har du nu möjligheten att få vara med och leda Folktandvården Stockholms samlade kommunikationsarbete samtidigt som du medverkar till utvecklingen av vår gemensamma digitalisering och ledning. Vi ser fram emot din ansökan!
Folktandvården Stockholm är ett bolag som ägs av Region Stockholm, och som omfattar i huvudsak två affärsområden, allmäntandvård och specialisttandvård. Folktandvården Stockholm leds av vår VD med stöttning av ledningsgruppen. Utöver VD-staben består vi av sex avdelningar inom områdena ekonomi, forskning, IT, kommunikation, personal samt tandvård och utveckling, och en enhet för medicinteknik och lokaler, på huvudkontoret (cirka 60 medarbetare). Huvudkontorets roll är att ansvara för lednings- och stödprocesserna som stöttar vår kärnverksamhet (cirka 2 000 medarbetare). Våra 80 kliniker finns på hela 65 olika geografiska platser i länet, från Norrtälje i norr till Nynäshamn i söder. Varje år tar vi hand om runt en halv miljon kunder. Vi behandlar majoriteten av Stockholms barn, och dessutom ungefär var tredje vuxen.
Ditt uppdrag
Hos oss på Folktandvården Stockholm kommer du att få ta ansvar för organisationens kommunikation på strategisk och operativ nivå, samt bidra till att nå affärsmålen. Du som kommunikationschef kommer att fokusera på att skapa förtroende och värde, och ta ansvar för att vår kommunikation är målinriktad och inkluderande. Du tar även ett ansvar för att vi är samordnade i våra kanaler och budskap, både externt och internt. När det gäller den interna kommunikationen ser du vikten av att alla våra proffsiga medarbetare har möjligheten till ”att ha lätt hitta rätt” information, så att vår verksamhet kan bedrivas på ett så strukturerat, effektivt och professionellt sätt som möjligt.
I din roll har du ett strategiskt övergripande ansvar för Folktandvården Stockholms interna och externa gemensamma kommunikation, men också för operativa delar. Tydliga strategiska mål är till exempel att vi ska vara förstahandsvalet för kunder såväl som kompetenta medarbetare, att vi ska fortsätta ha ett starkt arbetsgivarvarumärke, främja ett hållbart arbetsliv och arbeta hälsofrämjande. Det operativa arbetet kan handla om att skriva chefsbrev och hålla i livesändningar. Andra delar som ingår i ditt ansvarsområde är företagets press- och medieaktiviteter, våra digitala kanaler och kriskommunikation.
Du kommer också att arbeta med förändringsarbete, vilket bland annat kan handla om att driva frågor inom digitalisering och effektivisering. Tillsammans med övriga avdelningschefer ansvarar du för att främja utveckling av hela företaget, för att vi ska kunna möta omvärldens behov och företagets egna uppdrag på bästa sätt. Dessutom skapar du förutsättningar för våra medarbetares kommunikativa arbete, genom att inspirera och motivera till utveckling. Du ingår i företagets ledningsgrupp och rapporterar direkt till VD. Du kommer att ge ett kontinuerligt stöd till vår VD och till övriga i ledningsgruppen. Därutöver tar du ansvar för din egen avdelningsverksamhet, budget och arbetsmiljö. Du har personalansvar för sex medarbetare, som rapporterar direkt till dig. Kommunikationsavdelningen består idag av en väl fungerande arbetsgrupp i olika åldrar med olika erfarenheter och kompetenser. Inriktningen på de medarbetare som arbetar på avdelningen idag, är fem kommunikatörer och en informationssäkerhetssamordnare.
Din bakgrund
Du har högskoleutbildning inom kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig, samt erfarenhet av att ha arbetat som kommunikationschef med personal- och budgetansvar. Dessutom har du en förståelse för, och kunskap om, digitaliseringens möjligheter och utveckling i kommunikationsarbetet, och erfarenhet av att ha arbetat med kriskommunikation. Du har även erfarenhet av att ha suttit i ledningsgrupp. Vi ser också gärna att du har drivit frågor inom kundbeteende och kundnöjdhet. Därutöver har du en mycket god kommunikativ förmåga, i både svenska och engelska, i både tal och skrift.
Meriterande för rollen är om du har erfarenhet av LOU och om du har drivit utvecklingsprojekt inom digitalisering. Du får även gärna ha erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation och/eller mycket god förståelse av vad det innebär.
Vidare som person har du en förmåga att förutse problem och analysera situationer för att identifiera lösningar och du visar förståelse för nuvarande och framtida kundbehov vid beslutsfattande. Du har en god förmåga att ange inriktning för projekt och skapa motivation och handling hos andra genom att sätta höga mål. Därutöver motiveras du av att skapa samarbete med personer på olika nivåer inom och utanför företaget, och du använder du din kommunikativa förmåga till att hålla andra informerade. Dessutom kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning
Det här är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Urval kommer att ske löpande. Så ansök gärna idag. I vår process kommer en bakgrundskontroll av slutkandidat att ske. Varmt välkommen med din ansökan senast den 15 februari-2022.
Vill du veta mer:
Kontakta gärna Eva Ljung, VD, 08-123 166 55
Folktandvården Stockholm är ett av Sveriges största och mest kunskapsdrivande tandvårdsföretag. Vi erbjuder allmän- och specialisttandvård, forskar för framtiden och arbetar för ett hållbart samhälle med bättre folkhälsa. Tillsammans är vi 2 000 medarbetare som jobbar på våra 80 kliniker runtom i Stockholms län, från Norrtälje i norr till Nynäshamn i söder. Varje år tar vi hand om uppemot 1,4 miljoner patienter. Våra värdeord – samverkan, pålitlighet, öppenhet och kompetens – leder oss i vårt dagliga arbete. Hos oss blir du del av en spännande resa, driven av utveckling och innovation.
Tillsammans utvecklar vi varandra, tandvården och folkhälsan.