OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du leda ett gäng kompetenta och seniora kommunikatörer på en myndighet som nyligen startat sin digitala utvecklingsresa? Har du förmågan att plocka ned visioner om en digital framtid i kommunikatörens dagliga uppgifter? Brinner du för att skapa tydlighet i roller och arbetsprocesser och samtidigt coacha och utmana medarbetarna? Om du svarar ja tror vi att du är vår nya kommunikationschef.
Tjänsten som kommunikationschef
Som chef för kommunikationsenheten ingår du i ledningsgruppen vid Utvecklings- och digitaliseringsavdelningen, tillsammans med avdelningschefen och IT-chefen. Du ansvarar för och leder myndighetens kommunikationsarbete, internt och externt. Du har budget- och personalansvar samt ansvarar för att planera, leda, utveckla och följa upp enhetens verksamhet. Du ansvarar även för vårt varumärke och är ytterst ansvarig för press- och mediakontakter.
Som kommunikationschef har du många kontakter internt, framför allt med medarbetarna och andra chefer, men också med externa grupper.
Verksamheten
Kommunikationschefen ansvarar för kommunikationsenheten som består av nio engagerade medarbetare. Enheten ingår i Utvecklings- och digitaliseringsavdelningen som driver verksamhetens interna utveckling och leder myndighetens digitalisering.
Myndigheten har tagit fram tre inriktningsmål som syftar till att utveckla det digitala kundmötet och verka för en övergripande digitalisering. Kommunikationsenheten stödjer verksamheten i utvecklingsresan och du som chef får en viktig roll i det arbetet.
Är du vår framtida ledare?
Att vara chef hos oss innebär att ta ett stort ansvar för det egna området och för disponering av egen tid. Du behöver därför både vara rustad för att ta ett sådant ansvar och som chef även vara intresserad av att leda i en kultur som bygger på öppenhet och transparens, där ledarskapet styrs av värderingar och satta mål och där du är delaktig i arbetsplatsens utveckling.
Som enhetschef säkerställer du att enheten arbetar resultatinriktat och effektivt samt att du har ett utvecklingsperspektiv och en strategisk inriktning för att nå våra målgrupper. Att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt är viktiga egenskaper för att fungera väl.
En bra förutsättning i det här uppdraget är att ha ett strategiskt arbetssätt och ett brett perspektiv på frågor och ämnen som är aktuella. Du behöver tycka om och ha förmåga att arbeta i nära samarbete med kollegor som har andra kompetenser.
Vi ser att du har integritet och personlig mognad samt god samarbetsförmåga. Och att du som erfaren ledare vet att handla i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer.
Dina kunskaper och erfarenheter
För att du ska blomma i vår verksamhet ser vi att du har den här bakgrunden:
• flera års erfarenhet av ledarskap och projektledarskap, gärna från offentlig verksamhet,
• flerårig relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning mot kommunikation eller marknadsföring,
• mycket god kunskap om digital kommunikation,
• flerårig erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete i en miljö med flera olika uppdrag och många målgrupper,
• relevant erfarenhet av statlig verksamhet.
Om du även har erfarenhet från verksamhet som gjort en digital utvecklingsresa är det meriterande.
I den här tillsättningen kommer vi att lägga mycket stor vikt vid din erfarenhet av ledarskapet och dina personliga egenskaper.
Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/karriär, inklusive CV och personligt brev, senast den 16 mars 2018. Märk ansökan 2.2.2-2019-18.
Kontaktpersoner
Anna Bünger, avdelningschef, telefon 08-700 06 22
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88
Kammarkollegiet är den lilla myndigheten med de stora uppdragen. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 270 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26