OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens geotekniska institut (SGI) är en expertmyndighet som arbetar för ett säkert, effektivt och hållbart byggande och ett hållbart användande av mark och naturresurser. I våra uppgifter ingår att förebygga jordskred, ras och stranderosion. SGI arbetar också med att ta fram nya metoder för att sanera förorenade områden. SGI tillhör Miljödepartementet och har totalt cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Linköping och kontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren kommunikationschef som kan arbeta både strategiskt och operativt. Du vill bidra till vår kommunikativa förmåga att sprida forskningsresultat och kunskap som bidrar till minskade risker för ras, skred och erosion i ett förändrat klimat, ett effektivare markbyggande och nya metoder för sanering av förorenade områden.
Tjänsten tillhör kommunikationsenheten, som tillsammans med enheterna för Ekonomi, IT och HR utgör avdelning Verksamhetsstöd.
Som kommunikationschef ansvarar du för att initiera och driva utvecklingsinsatser av strategisk karaktär inom kommunikationsområdet. I din roll som kommunikationschef och enhetsansvarig ansvarar du för att utveckla, leda och fördela arbetet inom kommunikationsenheten.
Kommunikationsenheten har genomgått en generationsväxling och vi är i en fas av utveckling av hela myndighetens kommunikativa förmåga. Tjänsten innebär därför en del utvecklings- och förändringsarbete.
Ditt arbete omfattar bland annat:
• Ansvara för myndighetens arbete med intern och extern kommunikation
• Ansvara för förvaltning och utveckling av myndighetens externa webbplats, intranät och andra digitala kanaler
• Ansvara för förvaltning och utveckling av den grafiska profilen
• Ansvara för myndighetens kriskommunikation
• Vara kommunikativt stöd till hela verksamheten utifrån myndighetens mål och prioriteringar men även bidra operativt med kommunikation i större projekt.
Ditt team består av tre medarbetare. Du är stöd till generaldirektören och övriga i ledningen när det gäller kommunikationsfrågor. Din närmaste chef blir chefen för avdelningen Verksamhetsstöd.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten ställer krav på relevant akademisk bakgrund med högskolexamen inom media och kommunikation eller annan inriktning som av arbetsgivaren bedöms relevant för rollen och våra framtida behov. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete kombinerat med erfarenhet av arbetsledning. Du har bra förmåga att på ett lyhört sätt leda en arbetsgrupp.
Att ha arbetat med kommunikation i en forskningsrelaterad verksamhet och gärna i offentlig sektor är meriterande. Du förväntas ha en god förståelse för vad det innebär att arbeta i staten med avseende på vikten av förtroende och saklighet. I din roll som kommunikationschef bidrar du aktivt till vår förmåga att förmedla tillgänglig och faktabaserad geoteknisk information till våra målgrupper, för största möjliga samhällsnytta. Det är också meriterande att ha erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Även erfarenhet av att göra upphandlingar av kommunikationstjänster är meriterande.
Arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, och därför krävs hög social kompetens med god kommunikativ förmåga och ett utåtriktat arbetssätt. Tjänsten kräver goda språkliga kunskaper såväl i tal som i skrift, i svenska och engelska.
Meriterande är också erfarenhet av att arbeta med Adobe programmen, InDesign, publiceringsverktyget EPiServer eller annat webbpubliceringsverktyg.
Du är:
• Erfaren och trygg i din roll som kommunikatör och van att planera och driva kommunikationsuppdrag och förändringsarbete
• Bra på att fånga upp kommunikationsbehov internt och externt och anpassa information efter målgrupper
• Proaktiv och drivande och omsätter dina idéer till handling
• Strukturerad med god förmåga att prioritera.
Vid urvalet kommer stor vikt att läggas vid din personliga lämplighet. För att kunna arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund, https://www.sgi.se/sv/om-sgi/sa-arbetar-vi/vardegrund-och-kompass/
ÖVRIGT
När du söker anställning hos oss ger du ditt medgivande att vi får hantera dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i annat syfte än att genomföra rekryteringen.
Välkommen med din ansökan och andra handlingar som du vill åberopa.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen inom myndigheten samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.
Behöver du hjälp med din digitala ansökan kontakta gärna supporten på 0771-693 693.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Mikael Stark
013-20 18 09
HR-ansvarig Jasmina Berberovic
013-20 18 16
Generaldirektör Åsa-Britt Karlsson
013- 20 18 01
Administrativ chef Glenn Sundberg
013-20 18 55
Avdelningschef HannaSofie Pedersen
031-778 65 64
Avdelningschef Helene Kennedy
031 749 65 80