OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingsmyndigheten skapar förutsättningar för träffsäkra och hållbara offentliga affärer. Målet är att de offentliga affärerna ska göra bästa möjliga nytta för alla medborgare och bidra till innovation och utvecklingskraft för näringslivet. Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid, så lyder vår vision. Vi arbetar för att vara en lärande organisation, att vi har ett utforskande arbetssätt, ett helthetstänk gällande hållbarhet och att vi eftersträvar balans i det vi gör mellan samhällsnytta, kundnytta och varumärkesnytta. En öppen arbetskultur och ett stort medarbetarengagemang genomsyrar verksamheten. Hos oss blir du en del av ett starkt team av olika kompetenser med möjlighet att bidra till samhällsnyttan.
Nu söker vi en erfaren chef och ledare till vår kommunikationsenhet – en viktig roll för att driva arbetet med att sätta offentliga inköp, upphandling och statsstödsfrågor på agendan!
Om enheten
Kommunikationsenheten är en strategisk resurs som är en integrerad del av kärnverksamheten. Enheten har ett övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation med ansvar att ta fram och förvalta myndighetens digitala plattform. Våra viktigaste kanaler är digitala kanaler, fysiska möten och redaktionell media. Vår webbplats är vår huvudkanal där vi samlar all kunskap och dit vi alltid pekar in. På enheten arbetar i dag nio medarbetare med spetskompetenser inom bland annat kommunikation, digital strategi, mät och analys, produktionsplanering, tillgänglighet, press och PR.
Uppdraget
Som chef för kommunikationsenheten leder du utvecklingen av det strategiska och operativa kommunikationsarbetet samt utvecklingen av myndighetens digitala plattform, som är en central del för att kunna hjälpa våra målgrupper med aktiv och relevant stöd. Du har det övergripande ansvaret för att strategiskt bygga, utveckla och förvalta kommunikationsarbetet både externt och internt. I din roll förväntas du att skapa resultat genom att motivera, stärka och utveckla ditt team. Du har fullt personal-, budget- och verksamhetsansvar och rapporterar direkt till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp.
I arbetet som kommunikationschef ingår också att driva, utveckla och forma myndigheten tillsammans med andra chefer i myndighetens ledningsgrupp. Du kommer ha en viktig roll för att utveckla en modern myndighet med effektiva processer och hög kvalitet i leveranser av stöd till våra kunder, samt en bra samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Kvalifikationer och personliga förmågor
Vi söker dig som har:
• En akademisk utbildning inom relevant område samt ledarskapsutbildning.
• Flerårig erfarenhet av att arbeta som chef med fullt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar samt helhetsansvar för att driva och utveckla det strategiska kommunikationsarbetet.
• Erfarenhet från ledningsgruppsarbete med övergripande strategiska frågor.
• Gedigen erfarenhet och insikt inom digital kommunikation.
• Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling.
• Erfarenhet av PR och opinion.
• Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, som anställd eller konsult.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete i en kunskapsintensiv och omvärldsorienterad verksamhet.
• Erfarenhet från både statlig och privat verksamhet.
• Grundad i tjänstedesignmetodik och kundbehovsanalyser.
Du är genuint intresserad av ledarskap och genom att coacha och leda dina medarbetare når ni tillsammans bästa resultat. Du är prestigelös och kommunikativ både som ledare och i din roll i ledningsgruppen. För oss är det viktigt att du som chef leder via ett tillitsfullt ledarskap.
Som person har du ett öppet och inkluderande arbetssätt, en god förmåga till visionärt och strategiskt tänkande samt intresse för och erfarenhet av att driva förändringsarbete. I ditt ledarskap är du beslutsför och ansvarstagande samt coachande och samarbetsinriktad gentemot medarbetare och övriga kollegor. Vi söker dig som är en lyhörd, tydlig och modig ledare med förmåga att motivera, utveckla och inspirera. Du stödjer dina medarbetare och besitter lust att utveckla och har kraft att utmana. Du bör vara nytänkande och nyfiken och har god insikt i vilka aktiviteter och prioriteringar som krävs för att skapa resultat och nå uppsatta mål.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor.
Vårt erbjudande
Hos oss får du arbeta inom ett område som utvecklas i hög takt med stor möjlighet till samhällspåverkan. Upphandlingsmyndigheten är en expertorganisation med medarbetare från många olika områden där vi kan erbjuda ett omväxlande arbete med många kontaktytor såväl internt som externt. Här blir du en del av ett kompetent och engagerat team som med glädje och professionalitet arbetar utvecklingsinriktat. 2019 fick vi utmärkelsen Sveriges modernaste myndighet. Myndigheten bildades för fem år sedan och har ca 75 anställda. Vi sitter i trevliga och aktivitetsbaserade lokaler i Solna. Läs mer på upphandlingsmyndigheten.se.
Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan och information
I rekryteringen samarbetar vi med Experis. Din ansökan gör du via länken senast den 1 december 2020 men vi rekommenderar att du skickar in din ansökan snarast då vi gör ett löpande urval. Har du frågor om tjänsten, välkommen att kontakta rekryteringskonsult hos Experis, Katarina Thomasson på 08-736 11 26 alt. katarina.thomasson@se.experis.com. Övriga kontaktpersoner är:
Johanna Carlstedt, HR Specialist, 08-586 217 94
Christian Blume, SACO-S, 08-586 217 80
Daniel Mott, ST, 08-586 217 70