OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Arbetsuppgifter
Som kommunikationsdirektör är du centralt placerad vid universitetets gemensamma förvaltning och du driver utvecklingen av det universitetsövergripande kommunikationsarbetet.
Arbetet sker på universitetsledningens uppdrag och i nära dialog med universitetets olika verksamheter. Kommunikationsfrågorna har en stor betydelse för universitetets fortsatta utveckling och prioriteras högt av universitetsledningen. Lunds universitet är en decentraliserad organisation och utvecklingsarbete bedrivs företrädesvis genom dialog och samverkan, med utgångspunkt i verksamhetens och olika målgruppers behov. Som kommunikationsdirektör bidrar du med professionell integritet och gedigen kompetens inom kommunikationsområdet.
Kommunikationsdirektören är direkt underställd förvaltningschefen/universitetsdirektören och ingår i ledningsgruppen för den gemensamma förvaltningen tillsammans med elva andra sektions- och stabschefer. Du Ieder alternativt ingår i styrgrupper för universitetsgemensamma projekt inom flera områden.
Som kommunikationsdirektör är du också sektionschef med operativt ansvar för sektionen Kommunikation, som ingår i universitetets centrala förvaltning. Sektionen består av de fyra avdelningarna Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd och har ca 45 medarbetare. Till din hjälp i ledarskapet vid sektionen har du fyra avdelningschefer och en gruppchef. Avdelningscheferna rapporterar direkt till dig. Du har verksamhets-, budget-, personal- och arbetsgivaransvar för sektionen som helhet.
Sektionen Kommunikation har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. En betydande del av uppdraget består av att stötta och samordna universitetets verksamheter i deras eget kommunikationsarbete.
Sektionen Kommunikation ansvarar också för universitetets akademiska högtider och officiella besök, samt översättningsservice.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Akademisk utbildning inom kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Gedigen och väl vitsordad chefserfarenhet
- Gedigen erfarenhet av att framgångsrikt leda och utveckla verksamhet inom kommunikationsområdet i en större och komplex organisation med flera intressenter
- Erfarenhet av att bygga upp processer och arbetssätt som utgår ifrån digitala kanalers förutsättningar
- Visad förmåga att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö och lika villkor
- Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på såväl svenska som engelska
Utöver ovanstående lägger vi stor vikt vid dina personliga förmågor. För att lyckas i rollen som kommunikationsdirektör behöver du ha vilja och förmåga att ta vara på samt utveckla kompetensen hos cheferna och medarbetarna som finns på din på sektion. Du behöver ha en god strategisk förmåga samt det driv och den uthållighet som krävs för att proaktivt leda kommunikationsarbetet framåt i en komplex kontext. Som kommunikationsdirektör har du ett lyhört och flexibelt förhållningssätt både i relation till universitetsledningens viljeriktning, verksamhetens behov och till vår föränderliga omvärld. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där du tar ett långsiktigt ansvar för kommunikationsfrågor med utgångspunkt i universitetets mål. I ditt uppdrag som kommunikationsdirektör möter du också oförutsedda händelser och mer akuta behov och för att lyckas måste du kunna växla mellan det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet. Viktiga framgångsfaktorer är din expertis och professionalism, din förmåga att bygga relationer och att samarbeta.
Meriterande för anställningen:
- Erfarenhet av kommunikationsarbete inom offentlig förvaltning
- Erfarenhet av att leda chefer
- Erfarenhet av att verka i en internationell miljö
Övrigt
Intervjuer kommer att hållas under vecka 19, med största sannolikhet den 10 - 11 maj.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.