OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Chalmers kommunikationsavdelning har som uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet. Avdelningen arbetar strategiskt och operativt med Chalmers varumärke, skapar nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödjer studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödjer samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ansvarar för planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Avdelningen består av fem enheter varav enhet kommunikationspartner är en.
Enhet kommunikationspartner
Enhetens uppdrag är att leda, planera och genomföra effektiva kommunikationsinsatser för de 13 institutioner som finns på Chalmers.
Som kommunikationspartner arbetar du nära den institution som du utgör partner till. Du ingår också i team, på enhet kommunikationspartner och kommunikationsavdelningen, som stöttar varandra, delar kompetens och utvecklar och driver kommunikationsarbetet tillsammans.
Arbetsuppgifter
I rollen som kommunikationspartner arbetar du med att:
- Stötta institutionsledningen, planera och följa upp institutionens kommunikationsarbete långsiktigt i samarbete med kommunikationsavdelningen. I planeringsarbetet ingår att tillsammans med institutionen göra prioriteringar. Du utgör expertis och stöd för institutionens ledningsgrupp i kommunikationsfrågor och är ett strategiskt stöd för institutionsledningen i frågor som rör kommunikationsutmaningar, kriskommunikation och rutiner för intern kommunikation.
- Genomföra kommunikationsaktiviteter som är i linje med de strategiska prioriteringarna för både institutionen och Chalmers, och erbjuda rådgivning och stöd för behov som inte kan prioriteras operativt.
- I nära samarbete med forskarna hitta nyhetsuppslag och samverka med de andra enheterna på kommunikationsavdelningen.
- Bedriva omvärldsbevakning av för institutionen relevanta frågor som kan ha påverkan på kommunikationsplanering och -insatser.
- Utifrån ett baserbjudande tillgodose kommunikationsbehov för centrum och infrastrukturer på institutionen.
Som kommunikationspartner har du huvudredaktörskap för institutionssidorna på Chalmers intranät och externwebb, och ansvarar för institutionens interna nyhetsflöde, inklusive eventuella digitala skärmar.
Som kommunikationspartner kommer du att arbeta nära institutionen för Mekanik och maritima vetenskaper, men vilken institution du är partner till kan ändras utifrån verksamhetens behov.
Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar
- Högskole- eller universtitetsutbildning inom kommunikationsområdet eller alternativ yrkesutbildning som Chalmers bedömer som likvärdig utifrån uppdraget, från till exempel Berghs eller IHM.
Meriterande utbildningar
- Kvalificerade utbildningar inom journalistik, digital kommunikation, copywriting, kommunikationsplanering, kommunikationsstrategi eller liknande.
Nödvändiga erfarenheter och färdigheter
Minst fem års erfarenhet av att ha arbetat som kommunikatör i både operativ och strategisk roll.
Erfarenhet av och förmåga att:
- utgöra strategiskt kommunikationsstöd till ledningsfunktioner (kommunikationsplanering för verksamhet på övergripande nivå, och exempelvis framtagande av rutiner för kommunikation, kriskommunikation).
- självständigt planera och driva kommunikationsfrågor internt och externt.
- arbeta med press och nyheter (kopplat till forskning).
- arbeta med digitala kanaler/sociala medier.
- genomföra enklare film- och fotouppdrag.
- skriva journalistiskt (inkluderat outreach/nyttiggörande).
- arbeta med webbpublicering, layout- och bildhantering.
För denna tjänst behövs mycket goda kunskaper i engelska och utmärkta i svenska.
Arbetsprover kan komma att efterfrågas under rekryteringsprocessen.
Meriterande erfarenheter och färdigheter
- Ha arbetat med coachning och kommunikationsutbildning.
Personliga egenskaper
Du har örat mot omvärlden och behärskar kommunikationslandskapet. I dina arbetsuppgifter tar du ansvar för såväl uppstart som leverans, arbetar strukturerat och med hög kvalitet. Du har mycket god samarbetsförmåga, är flexibel, självgående och serviceinriktad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Anställningsform
Tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20210095 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
Vi ber sökande inkomma med handlingar:
CV
Personligt brev
Kontaktuppgifter till två referenspersoner.
Sista ansökningsdag: 16 april 2021. Vid kommer eventuellt att tillämpa löpande intervjuer.
Vid frågor, vänliga kontakta:
Tomas Zeljko enhetschef, tomas.zeljko@chalmers.se och 031-772 1924
Om Chalmers
Chalmers tekniska högskola i Göteborg utbildar och forskar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå, och med en hållbar framtid som övergripande vision. I vårt huvuduppdrag ligger att utveckla och sprida kunskap, kompetens och lösningar som alla har nytta av – såväl individ som samhälle. Universitetet har cirka 3 000 anställda, cirka 10 000 helårsstudenter och utbildar civilingenjörer, högskoleingenjörer, arkitekter, lärare och för yrken inom sjöfart.
Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.