OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Chalmers kommunikationsavdelning har som uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet. Avdelningen arbetar strategiskt och operativt med Chalmers varumärke, skapar nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödjer studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödjer samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ansvarar för planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Enheten kommunikationspartner är en av fler enheter på avdelningen.
Enheten kommunikationspartner
Enhetens uppdrag är att leda, planera och genomföra effektiva kommunikationsinsatser för de 13 institutioner som finns på Chalmers. Som kommunikationspartner arbetar du nära den institution som du utgör partner till. Du ingår också i team, på enheten kommunikationspartner och kommunikationsavdelningen, som stöttar varandra, delar kompetens och utvecklar och driver kommunikationsarbetet tillsammans.
Beskrivning av tjänsten
I rollen som kommunikationspartner arbetar du med att:
- Stötta institutionsledningen, planera och följa upp institutionens kommunikationsarbete långsiktigt i samarbete med kommunikationsavdelningen. I planeringsarbetet ingår att tillsammans med institutionen göra prioriteringar. Du utgör expertis och stöd för institutionens ledningsgrupp i kommunikationsfrågor och är ett strategiskt stöd för institutionsledningen i frågor som rör kommunikationsutmaningar, kriskommunikation och rutiner för intern kommunikation.
- Genomföra kommunikationsaktiviteter som är i linje med de strategiska prioriteringarna för både institutionen och Chalmers, och erbjuda rådgivning och stöd för behov som inte kan prioriteras operativt.
- I nära samarbete med forskarna hitta nyhetsuppslag och samverka med de andra enheterna på kommunikationsavdelningen.
- Bedriva omvärldsbevakning av för institutionen relevanta frågor som kan ha påverkan på kommunikationsplanering och -insatser.
- Utifrån ett baserbjudande tillgodose kommunikationsbehov för centrum och infrastrukturer på institutionen.
Som kommunikationspartner har du huvudredaktörskap för institutionssidorna på Chalmers intranät och externwebb, och ansvarar för institutionens interna nyhetsflöde, inklusive eventuella digitala skärmar.
Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.
Du kommer att arbeta nära institutionen för Industri- och materialvetenskap, men vilken institution du är partner till kan ändras utifrån verksamhetens behov.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid. Önskad start 10 oktober eller efter överenskommelse.
Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar
- Högskole- eller universtitetsutbildning inom kommunikationsområdet eller alternativ yrkesutbildning som Chalmers bedömer som likvärdig utifrån uppdraget, från till exempel Berghs eller IHM.
Meriterande utbildningar
- Kvalificerade utbildningar inom journalistik, digital kommunikation, copywriting, kommunikationsplanering, kommunikationsstrategi eller liknande.
Nödvändiga erfarenheter och färdigheter
- Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som kommunikatör i både operativ och strategisk roll.
Erfarenhet av:
- att utgöra operativt och strategiskt kommunikationsstöd till ledningsfunktioner och institutionens personal.
- att självständigt planera och driva kommunikationsfrågor internt och externt.
- press och nyhetsarbete.
- arbete med digitala kanaler/sociala medier.
- enklare film-, foto- samt grafiska uppdrag.
- skribentarbete (dokumenterad erfarenhet).
- webbpubliceringsverktyg och layout- och bildhanteringsverktyg.
För denna tjänst behövs mycket goda kunskaper i engelska och utmärkta i svenska.
Arbetsprover kan komma att efterfrågas under rekryteringsprocessen.
Personliga egenskaper
Du har örat mot omvärlden och behärskar kommunikationslandskapet. I dina arbetsuppgifter tar du ansvar för såväl uppstart som leverans, arbetar strukturerat och med hög kvalitet. Du trivs i mötet med andra, är flexibel, självgående och serviceinriktad.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med namn och referensnummer. Dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev
• 1-2 sidor
Övrigt
• Kontaktuppgifter till två referenspersoner, medtag vid intervju
Sista ansökningsdag: 10 september, 2023. Löpande intervjuer kan komma att tillämpas.
Vid frågor, vänligen kontakta
Tomas Zeljko enhetschef
Email: tomas.zeljko@chalmers.se
Telefon: 031-772 1924
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!