OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu inför Chalmers en ny kommunikationsavdelning med uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet. Den nya avdelningen ska arbeta strategiskt och operativt med Chalmers varumärke, skapa nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödja studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödja samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ska också ansvara för planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Avdelningen består av fem enheter varav kommunikationspartners är en.
Till Chalmers nya gemensamma kommunikationsavdelning söker vi nu medarbetare till enheten kommunikationspartners.
Enhetens uppdrag är att leda, planera och genomföra effektiva kommunikationsinsatser för de 13 institutioner som finns på Chalmers. Som kommunikationspartner arbetar du nära den institution som du utgör partner till. Du ingår också i team, på enheten kommunikationspartners och kommunikationsavdelningen, som stöttar varandra, delar kompetens och utvecklar och driver kommunikationsarbetet tillsammans.
Arbetsuppgifter
I rollen som kommunikationspartner arbetar du med att:
- Stötta institutionsledningen, planera och följa upp institutionens kommunikationsarbete långsiktigt i samarbete med kommunikationsavdelningen. I planeringsarbetet ingår att tillsammans med institutionen göra prioriteringar. Du utgör expertis och stöd för institutionens ledningsgrupp i kommunikationsfrågor och är ett strategiskt stöd för institutionsledningen i frågor som rör kommunikationsutmaningar, kriskommunikation och rutiner för intern kommunikation.
- Genomföra kommunikationsaktiviteter som är i linje med de strategiska prioriteringarna för både institutionen och Chalmers, och erbjuda rådgivning och stöd för behov som inte kan prioriteras operativt.
- I nära samarbete med forskarna hitta nyhetsuppslag och samverka med de andra enheterna på kommunikationsavdelningen.
- Bedriva omvärldsbevakning av för institutionen relevanta frågor som kan ha påverkan på kommunikationsplanering och -insatser.
- Utifrån ett baserbjudande tillgodose kommunikationsbehov för centrum och infrastrukturer på institutionen.
Som kommunikationspartner har du huvudredaktörskap för institutionssidorna på Chalmers intranät och externwebb, och ansvarar för institutionens interna nyhetsflöde, inklusive eventuella digitala skärmar.
Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.
Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar
- Högskole- eller universtitetsutbildning inom kommunikationsområdet eller alternativ yrkesutbildning som Chalmers bedömer som likvärdig utifrån uppdraget, från till exempel Berghs eller IHM.
Meriterande utbildningar
- Kvalificerade utbildningar inom journalistik, digital kommunikation, copywriting, kommunikationsplanering, kommunikationsstrategi eller liknande.
Nödvändiga erfarenheter och färdigheter
Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som kommunikatör i både operativ och strategisk roll.
Erfarenhet av:
- att utgöra strategiskt kommunikationsstöd till ledningsfunktioner.
- att självständigt planera och driva kommunikationsfrågor internt och externt.
- press och nyhetsarbete.
- arbete med digitala kanaler/sociala medier.
- enklare film- och fotouppdrag.
- skribentarbete (dokumenterad erfarenhet).
- webbpubliceringsverktyg och layout- och bildhanteringsverktyg.
För denna tjänst behövs mycket goda kunskaper i engelska och utmärkta i svenska.
Arbetsprover kan komma att efterfrågas under rekryteringsprocessen.
Meriterande erfarenheter och färdigheter
- Ha arbetat med coachning och kommunikationsutbildning.
- Erfarenhet av arbete med programvaror för utvärdering och analys av webbplatser.
Personliga egenskaper
Du har örat mot omvärlden och behärskar kommunikationslandskapet. I dina arbetsuppgifter tar du ansvar för såväl uppstart som leverans, arbetar strukturerat och med hög kvalitet. Du har mycket god samarbetsförmåga, är flexibel, självgående och serviceinriktad.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Anställningsform
Tillsvidaretjänster på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Eventuellt kommer vi även kunna erbjuda ett vikariat på sex månader för en av tjänsterna som kommunikationspartner.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20200383 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
Vi ber sökande inkomma med handlingar:
CV
Personligt brev
Kontaktuppgifter till två referenspersoner.
Sista ansökningsdag: 22 november 2020. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
Vid frågor, vänliga kontakta:
Tomas Zeljko enhetschef, tomas.zeljko@chalmers.se och 031-772 1924
Anna Engkvist HR-partner, anna.engkvist@chalmers.se och 031-772 6471
Om Chalmers
Chalmers tekniska högskola i Göteborg utbildar och forskar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå, och med en hållbar framtid som övergripande vision. I vårt huvuduppdrag ligger att utveckla och sprida kunskap, kompetens och lösningar som alla har nytta av – såväl individ som samhälle. Universitetet har cirka 3 000 anställda, cirka 10 000 helårsstudenter och utbildar civilingenjörer, högskoleingenjörer, arkitekter, lärare och för yrken inom sjöfart.
Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.