OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På samhällsbyggnadskontoret i Södertälje gör vi skillnad! Vi skapar förutsättningar för och leder genomförandet av en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling av vår kommun.
Södertälje har ett strategiskt läge i den starkt växande Stockholmsregionen och är en riktig stad med en historisk stadskärna, väl utbyggd infrastruktur och närhet till både Saltsjön och Mälaren. Vi är en viktig port för sjöfarten. Till detta kan läggas vårt starka näringsliv med bland annat två världsledande företag, Scania och AstraZeneca, samt omkring 7 500 andra företag. I Södertälje bor drygt 94 000 invånare och våra ambitioner är höga när det gäller att vara en attraktiv kommun för såväl boende som för verksamma, studenter och besökare. Vi utvecklar våra ytterområden och vi arbetar aktivt och strategiskt för att vår planering ska stödja det stora intresse som bland annat bostadsmarknadens aktörer visar för att genomföra projekt i kommunen.
På samhällsbyggnadskontoret arbetar omkring 220 medarbetare. Vi arbetar med hela samhällsbyggnadsprocessen – från idé till genomförande och drift – på uppdrag från stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och fyra kommundelsnämnder samt i nära samarbete med kommunstyrelsen.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten stab och strategi ansvarar för och leder arbetet med kontorets övergripande verksamhetsutveckling, strategisk samhällsplanering, kommunikation, projektledning och ekonomistyrning. Vi är 14 medarbetare som strävar efter att ge bra stöd till kontorets olika verksamheter. Tjänsten vi nu utlyser är en av två kommunikatörstjänster på kontoret.
Vi står inför stora utmaningar. De närmaste 20 åren ska 20 000 bostäder byggas i kommunen. I detta arbete är kommunikation centralt för att vi tillsammans med många andra aktörer framgångsrikt ska lyckas utveckla kommunen.
Vi har precis startat ett omfattande kommunikations- och digitaliseringsarbete. En del i detta arbete är vår utställningshall och den nya tjänstebaserade webbplattformen. Webben ska vi i ett första skede utveckla med bland annat e-tjänster och vi ska även bygga en webbportal där vi på olika sätt kan berätta om vad vi gör.
Vi har ett tydligt uppdrag att tidigt involvera våra medborgare och andra målgrupper i våra processer – att arbeta med medborgardialog i våra digitala kanaler och på andra sätt. Därför ska vi även utveckla och implementera nya arbetsmetoder för sociala medier och film.
Detta är dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
– Du kommer att medverka i och leda projekt och aktiviteter inom vårt digitaliserings– och kommunikationsarbete.
– Att som huvudredaktör förvalta och utveckla kontorets del av intranätet och den externa webben är ett annat ansvarsområde. Som huvudredaktör samordnar och coachar du även kontorets enhetsredaktörer. Du leder kontorets kommunikationsnätverk och ingår i den kommunövergripande kommunikationsgruppen.
– Du kommer även att strategiskt och operativt arbeta med kommunikationsfrågor i kontorets olika projekt, bland annat skriva för webben, andra kanaler och trycksaker.
– Att planera och delta i medborgardialog och andra dialoger med våra medborgare och andra målgrupper är också ett område du ansvarar för.
Som medarbetare hos oss erbjuds du bland annat:
- Möjlighet att växla in semesterersättningen till fem extra semesterdagar
- Friskvårdsbidrag i form av friskvårdspeng eller friskvårdstimme
- Årsarbetstid, vilket innebär att du själv har möjlighet att styra över din egen arbetstid
KVALIFIKATIONER
– Du ska ha högskoleutbildning inom kommunikation eller annan motsvarande utbildning relevant för tjänsten.
– Du ska ha arbetat både operativt och strategiskt med kommunikation. Gärna med koppling till samhällsbyggnadsfrågor.
– Du är en erfaren och driven projektledare inom kommunikation.
– Du ska även ha arbetat med att utveckla arbetssätt kring medborgardialog och användning av sociala medier.
– Du ska ha erfarenhet av att analysera webbstatistik och vara bra på EpiServer, InDesign, Photoshop och MS Office.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och viljan att växa i din nya roll. Vi tror att du gillar att hitta lösningar på utmaningar och vill utveckla verksamheten. Du är positiv och har lätt för att knyta kontakter. Vi tror att du även har en massa andra bra egenskaper – som att du är lyhörd, serviceinriktad och prestigelös. Du är van vid att ta initiativ och arbeta självständigt under eget ansvar, men lika gärna i team när det behövs.
Vänta inte med din ansökan – vi intervjuar löpande.
ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Stabschef Homan Gohari
08-52303109
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
08-52301000
Ledningskoordinator Jenny Ahrling
08-5230 1479