OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholms Handelskammare söker en driven kommunikationsstrateg.
För att vi ska kunna utveckla vår förmåga att göra skillnad för näringslivet behöver vi rekrytera en engagerad och driven kommunikatör, som trivs i en intraprenöriell och dynamisk miljö.
Vi söker dig som vill ta ett strategiskt helhetsansvar för kommunikationen för två av våra affärsområden, Skiljedomsinstitutet som är ett av världens mest ansedda institut och som erbjuder kommersiella tvistlösningstjänster både i Sverige och internationellt, samt Internationella handel som hjälper Svenska företag ut i export genom exportfrämjande stöd och tjänster.
Du blir en del av vårt marknadsteam bestående av engagerade och kunniga medarbetare med olika kompetenser och erfarenhet. Dina kollegor på marknadsavdelningen besitter specialistkompetenser inom allt från grafisk formgivning, videoproduktion till digital produktion. Vi arbetar även med externa konsulter vid olika ändamål.
Du kommer att arbeta tätt med en junior kommunikatör samt med övriga kollegor på marknadsavdelningen och på berörda affärsområden.
Tjänsten som kommunikationsstrateg innebär att upprätta långsiktig plan och rutiner för kommunikationsarbetet för Internationell Handel och Skiljedomsinstitutet. I arbetet ingår att initiera, driva samt ansvara för kommunikationsaktiviteter från ax till limpa i samarbete med en junior kommunikatör. Du ansvarar för kommunikationsbudget i samarbete med ansvariga affärsområdeschefer.
Vidare gillar du och är duktig på att skriva, kan sociala kanaler och har erfarenhet av Wordpress eller liknande mjukvara. Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska.
Vi tror att du har en relevant eftergymnasial utbildning inom kommunikation och/eller marknadsföring och minst 3-5 års relevant arbetserfarenhet.
Eftersom vi är en decentraliserad organisation där alla tar stort eget ansvar och driver arbetet framåt både självständigt och med kollegor, är det viktigt att du är pådrivande, har förmåga att prioritera och selektera arbetet samt kan skapa struktur, rutiner och plan för såväl ditt eget arbete som kommunikationen för affärsområdena.
Du är modig och gillar att ta initiativ och ta för dig samt trygg i att göra egna bedömningar och ta beslut självständigt.
Vår marknadsavdelning ansvarar för Stockholms Handelskammares varumärken och all marknadsföring och kommunikation. Som en av Sveriges ledande mötesplatser för beslutsfattare inom näringsliv och politik är mötet, det fysiska såväl som det digitala en central del av marknadsavdelningens huvudsakliga ansvarsområden. Här har du oss: Våra team.
Genom att arrangerar event och seminarier skapar vi värde för våra medlemmar och gör skillnad för staden, näringslivet och människorna.
Som slutkandidat har du möjlighet att ta referenser på oss, likväl som vi tar referenser på dig.
Vi rekryterar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Handelskammaren grundades 1902 och är i dag en av Sveriges ledande näringslivsorganisationer och den ledande mötesplatsen för samhällsbyggare i Stockholm-Uppsala. Till oss kommer företagare, politiker och andra beslutsfattare i huvudstadsregionen för att skaffa ny kunskap eller knyta affärskontakter. Årligen arrangerar vi runt 200 evenemang – allt från nätverksträffar, seminarier och frukostmöten till stora evenemang som Tulldagen, Distinget och World Trade Day. Vi skapar opinion, väcker debatt och påverkar beslutsfattare i frågor som är avgörande för konkurrenskraft och tillväxt i huvudstadsregionen. Förutom detta arbetar vi även med tvistlösning via Skiljedomsinstitutet (SCC) och med kommersiella tjänster inom exempelvis internationell handel. Stockholms Handelskammare är en dynamisk arbetsplats med kunniga och engagerade medarbetare som brinner för att skapa Europas bästa huvudstadsregion tillsammans med de cirka 2000 medlemsföretagen.