OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Om oss
Enheten för strategisk kommunikation är en stödfunktion som skapar verksamhetsnytta genom kommunikation.
Vårt gemensamma uppdrag är att leda processerna för intern och extern kommunikation, varumärkesprofilering och kriskommunikation.
Vi söker nu en kommunikationsstrateg som ska arbeta brett med både intern och extern kommunikation, men med ett särskilt ansvar för kommunens övergripande redaktionella process. Närmsta arbetsgruppen är en sammansättning av kommunikationsstrateger med olika ansvarsområden som leder processer på tvärs i organisationen, med fokus på att skapa en kommunikativ organisation.
Arbetsuppgifter
Den vi söker ska leda och fortsätta utveckla den redaktionella processen för kommunens gemensamma och övergripande kanaler. Du samordnar, följer upp och utvärderar.
Som kommunikationsstrateg bidrar du med din kompetens i utvecklingsprocesser och projekt och är ett kommunikativt stöd till verksamheter, chefer och medarbetare. Tillsammans med dina kollegor är du en viktig nyckelspelare i framtagandet av policys, strategier och riktlinjer. I tjänsten ingår också att vara en partner till kommunens HR-avdelning och att arbeta med arbetsgivarvarumärket.
Verksamheten utvecklas ständigt, vilket gör att tjänstens innehåll kan förändras över tid.
Vi söker dig som
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta med kommunikation på en strategisk nivå och som har förmågan och viljan att växla mellan strategiskt och operativt arbete. Du behöver ha goda kunskaper i hur en redaktionell process fungerar och ha kompetens inom digital kommunikation och sociala medier. Du är en skicklig skribent som justerar tonalitet efter målgrupp och har stor vana vid att omsätta komplexa frågor till tydliga budskap.
För att trivas i rollen behöver du gilla att arbeta i en händelserik miljö där arbetsuppgifterna växlar. Du är bra på att ta egna initiativ, driver självständigt de uppdrag du får och ser till att ditt arbete håller hög kvalitet och levereras i tid.
Som person är du strukturerad, serviceinriktad och en god pedagog. Du har lätt för att skapa relationer och bygga förtroende.
Din högskoleutbildning är inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har dokumenterad erfarenhet av:
- att utveckla och driva kommunikationsfrågor, gärna i en större politiskt styrd organisation
- att leda utan att vara chef
- att analysera kommunikationsbehov och verka som kommunikationsstöd till olika verksamheter och funktioner
- att arbeta både strategiskt och operativt med olika kommunikationskanaler