Kommunikationsstrateg Familjehem Göteborgs Stad

Kommunikationsstrateg Familjehem Göteborgs Stad

Arbetsbeskrivning

Majorna-Linné är Göteborgs folkrikaste stadsdel med cirka 64 000 invånare. Med närheten till både hamn och grönområden, den gamla bebyggelsen och det rika kulturutbudet, är det en attraktiv del av staden att leva och vistas i.
Stadsdelsförvaltningen i Majorna-Linné har cirka 1800 anställda. Här arbetar vi inom verksamheter som individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso-sjukvård och social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning. Med engagemang och nytänkande gör vi stor skillnad för många. Göteborgs stads stadsdelsorganisation är under genomlysning som ett led av stadens behov av ständiga förbättringar.

ARBETSUPPGIFTER
Göteborgs stads fem familjehemsenheter samverkar kring rekrytering och utbildning av familjehem. Du kommer som kommunikationsstrateg att ingå i en engagerad och positiv arbetsgrupp som finns till för alla fem familjehemsenheter men organisatoriskt hör till stadsdelsförvaltningen Majorna-Linné. Du kommer att arbeta nära vår rekryteringsansvarige. I arbetsgruppen ingår även tre utbildare.

Dina arbetsuppgifter blir att driva extern och intern kommunikation inom Familjehem Göteborgs Stad, både i praktiska och strategiska frågor. I detta ingår att planera och genomföra event och rekryteringsinsatser, stötta familjehemsenheterna i kommunikationsfrågor och ta fram relevant kommunikationsmaterial. Som en del i familjehemsrekryteringen kommer du att arrangera informationsträffar för potentiella uppdragstagare. Kommunikationsstrategen inom Familjehem Göteborgs Stad är också stöd i praktiska och strategiska kommunikationsfrågor för delar av stadens plattformsarbete.

Ditt strategiska ansvar inkluderar bland annat omvärldsanalys och statistik/uppföljning. Du ska följa utvecklingen av familjehemsarbete nationellt och internationellt och vara en del i att driva utvecklingsfrågor inom verksamheten.

Tjänsten kommer att utvecklas och förändras bland annat utifrån omvärldens behov och förutsättningar.


KVALIFIKATIONER
Du behöver vara driven, engagerad, flexibel, initiativrik och entusiasmerande samt ha ett starkt engagemang för sociala frågor. En vanlig arbetsvecka kan du ta fram nytt informationsmaterial, planera ett större event, vika broschyrer eller hålla en presentation inför 100 personer. Därför är det viktigt att du tycker om utåtriktade arbetsuppgifter men också har ett prestigelöst förhållningssätt till vad som behöver göras.

Du bör vara strukturerad i ditt arbetssätt, ha en god förmåga att presentera och representera verksamheten. Då du bland annat kommer hålla informationsträffar för potentiella uppdragstagare är det meriterande om du är van att prata inför publik.

Du kommer tillsammans med vår rekryteringsansvarige vara navet i rekryteringen av familjehem i Göteborgs stad och stötta de fem familjehemsenheterna. En god samarbetsförmåga är därför av stor vikt.

Du har eftergymnasial utbildning inom området kommunikation som arbetsgivaren bedömer är relevant för uppdraget. Du behöver vara en erfaren skribent, behärska program som InDesign och Photoshop, ha stor vana vid de vanliga Office-programmen samt ha kunskaper om och vara aktiv i sociala medier. Du behöver också kunna fotografera och filma samt redigera kortare filmer.



ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

Medarbetare till myndighetsstaben

Medarbetare till myndighetsstaben

18 december 2024

Varumärkesbyggare - Amokabel

16 december 2024