OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Beskrivning
Kommunledningskontoret och kommunikationsavdelningen söker nu en kommunikationsstrateg med inriktning sociala medier
Arbetsuppgifter
Som kommunikationsstrateg kommer du att ingå i- och leda ett team som har ansvar för kommunens sociala medier och tillsammans med dem planerar och genomför du innehåll och utveckling av kanalerna på ett både strategiskt, operativt och kreativt sätt.
Karlstads kommun är Sveriges näst största kommun på Facebook och har centrala konton på Linkedin, Instagram och Youtube. Ett av uppdragen kommer att bli att utveckla Karlstads kommuns konto på Instagram, som har varit vilande.
I rollen ingår att förvalta kommunens policy och riktlinjer för sociala medier, planera och genomföra kompetensutvecklingsinsatser samt följa utvecklingen inom området gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling. Du kan komma att ingå i vår beredskapsorganisation som kommunikatör i beredskap.
För att lyckas i rollen har du förmågan att inom området ge stöd och vägledning till kollegorna i teamet och till kommunens kommunikatörer på förvaltningar och bolag och kunna ta ett helhetsperspektiv inom området. Sammanfattningsvis är arbetsuppgifterna av både operativ och strategisk karaktär och omfattar i huvudsak:
Planering, produktion och marknadsföring av innehåll till kommunens sociala medier Analysera och kommunicera trafik, innehåll och användarbeteenden Utveckla effektiva strategier och kanalmixar tillsammans med kommunikatörer på avdelningen och i koncernen. Vara uppdaterad på relevanta juridiska förutsättningar, GDPR och DOS-lagen. Administrera behörigheter och utbilda nya användare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen inom kommunikation, journalistik eller liknande och gärna några års erfarenhet från kommunikationsarbete. Det är meriterande att ha erfarenhet av att jobbat med sociala medier, gärna i en större organisation.
Vi välkomnar dig som är samhällsintresserad och kreativ och som ser styrkan i teamet. Du trivs i en roll som präglas av en hög grad av självständighet. Du är lösningsfokuserad, gillar att samverka med andra och vågar prova nya vägar. Du har en god planeringsförmåga, där du med ditt engagemang till ditt uppdrag alltid levererar resultat under de tidsramar som arbetet sätter upp. Du hanterar och uttrycker dig väl i skrift och har förmågan att arbeta utifrån formalia i riktlinjer och policys, så kommer dina egenskaper att komma till sin rätt här
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.