Kommunikationsstrateg till Länsstyrelsen i Västra Götaland

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.

Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden.

Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?

Vi söker nu en kommunikationsstrateg som vill vara med att leda det strategiska kommunikationsarbetet på vår Länsstyrelse!


ARBETSUPPGIFTER
Kommunikationsenheten på Länsstyrelsen Västra Götaland initierar, stödjer, genomför och följer upp kommunikationsinsatser som bidrar till att Länsstyrelsen når sina mål. Vi är en utvecklingsorienterad enhet med både spets och bredd. Vi har ett särskilt uppdrag att samordna kriskommunikationen i länet vid särskilda händelser.

Kanske är du vår nästa kommunikationsstrateg, som med din kompetens stöttar och utvecklar verksamheten? På kommunikationsenheten ger vi kommunikationsstöd och rådgivning till alla våra verksamheter. När du lyckas har du utifrån din helhetssyn, analytiska förmåga och breda kommunikatörskompetens bidragit till att lösa problem och utveckla verksamheten. Tyngdpunkten ligger på att planera, utveckla, coacha och utbilda. Du är en partner till chefer i deras förändringsarbete och du är ett operativt stöd i att planera, samordna och genomföra kommunikationsaktiviteter. Du kommer ibland att även leda andra kollegor i de processer du ansvarar för.

Dina dagliga kontakter består av stöd till våra chefer och ledningsgrupper, du är också är ett stöd och bollplank internt på kommunikationsenheten. Du har även externa kontakter i specifika frågor gentemot andra myndigheter och kommuner.

Länsstyrelsen är en beredskapsmyndighet. Därför ingår att, när det behövs, arbeta med kriskommunikation. Ibland innebära detta också att du är i beredskap, det vill säga att du får ta arbetspass utanför kontorstid.

På kommunikationsenheten ingår du i ett härligt gäng som består av cirka 16 kollegor där några arbetar brett och vissa har en mer specialiserad roll. Vår styrka är att vi som enhet har mycket kompetens internt. Vi lär oss av varandra och har alltid en kollega som stöd och bollplank.

Placeringsort: Göteborg.

Om resor ingår i tjänsten:
Resor ingår viss grad i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.


KVALIFIKATIONER
På Länsstyrelsen kommunicerar vi och skriver all vår kommunikation på svenska, därför krävs det mycket goda kunskaper inom svenska språket för att kunna utföra sitt arbete. Vi ser också att det är bra att ha goda kunskaper i engelska för våra externa kontakter. Utöver detta behöver du uppfylla nedanstående kompetenskrav.

Du som söker har:
• Högskoleexamen på minst kandidatnivå i kommunikation, journalistik eller motsvarande.
• Aktuell flerårig erfarenhet av kommunikationsarbete som partner och stöd på strategisk nivå inom privat eller offentlig sektor.
• Kunskaper om och erfarenhet av att mäta effekt av kommunikationsarbete.
• Erfarenhet av kriskommunikation.
• Viss erfarenhet av arbete med presskommunikation.

Rollen är bred och både strategisk och operativ. Tyngdpunkten ligger på den strategiska delen, men du arbetar såklart även operativt med att skriva texter och skapa visst innehåll för digitala kanaler. Därför kräver rollen också:

• God stilistisk förmåga och kunskap om klarspråk.
• Grundläggande kunskaper i webbpublicering.
• Grundläggande färdigheter och kunskaper i formgivning, bildbehandling och filmredigering.
• Grundläggande kunskap om digitala kanaler och sociala medier.

Meriterande:
• Kunskap om normkritisk och inkluderande kommunikation.
• Erfarenhet och kunskap om varumärkesarbete och förtroendeskapande extern kommunikation.

Personliga egenskaper:
Vi ser att du som söker denna tjänst har förmåga att leda och få med dig andra. Du kan engagera och skapa delaktighet hos deltagarna i de projekt du leder eller samordnar. Du har ett gott omdöme vilket innebär att du kan göra korrekta prioriteringar, väga samman komplex information och göra olika typer av hänsynstagande som syns i ditt agerande och beslutsfattande. Du har en förmåga att lyssna in andra och trivs med att arbeta tillsamman med andra. Du löser konflikter på ett konstruktivt vis och kan skilja på sak och person. Då detta är en strategisk kommunikatörstjänst så krävs även ett väl utvecklat strategiskt tänk där du har ett brett perspektiv på frågor. Du är van vid att driva projekt och processer, och både planera, göra, genomföra och följa upp. Du har förmågan att se på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser. Du är utvecklingsorienterad, samhällsintresserad och följer med i utvecklingen inom ditt yrkesområde.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.


ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


23 december 2024

19 december 2024

Medarbetare till myndighetsstaben

Medarbetare till myndighetsstaben

18 december 2024