Kommunikationsstrateg - varumärke

Kommunikationsstrateg - varumärke

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsenheten är ett stöd för hela organisationen i kommunikations- och påverkansfrågor. Du blir en del av enheten som finns inom kommunledningsförvaltningen och består av åtta kommunikatörer och en kommunikationschef.



Hos oss kommer du som har ett genuint och brinnande intresse för kommunikation att trivas. Vi drivs av att hela tiden utvecklas och har dialog, delaktighet och samarbete som arbetssätt. Vår målsättning är att så långt som möjligt jobba tillsammans kring olika uppdrag och dela arbetsuppgifter med varandra - tillsammans är vi helt enkelt bättre! Under våren 2022 övergår vi till en arbetsprocess utifrån ett ”inhousebyråtänk” med gemensamt ansvar för planering, genomförande och utvärdering.



Vi söker nu en strateg med fokus på varumärke, kommunikation och marknad
För att förstärka arbetet och kommunikationen kring våra varumärken söker vi nu en strateg med fokus på varumärke, kommunikation och marknad.

Tillsammans ska vi intensifiera och trygga varumärkesarbetet för Lidköpings kommun, platsvarumärket Lidköping vid Vänern och arbetsgivarvarumärket. Vi ska tillsammans bygga en solid grund för utvecklingen av Lidköping på kort och lång sikt!

Det finns en stor förväntan i Lidköping på att kommunen som organisation, men också Lidköping som plats, ska ta stora kliv framåt. Vi har ett uttalat mål att bli fler - redan till 2030 år målet att öka antalet invånare med drygt 4000 personer. Många talar också om att Lidköpings fulla potential inte tas till vara. Detta vill vi ändra på!

Vår vision formuleras: ”Lidköping – en välkomnande och hållbar kommun” och 2030 är ett årtal med tydliga mål som vi arbetar mot:

Lidköping 2030 - Erkänt god livskvalitet, hälsosam miljö och bra service för alla gör att fler flyttar till Lidköping och vi är minst 45 000 Lidköpingsbor.

Lidköping 2030 - Lidköping är en mötesplats som har fördubblat antalet besökare.

Lidköping 2030 – Det ska finnas jobb inom räckhåll för alla som vill bo i Lidköping och kommunikationer till och från Lidköping så man kan ta sig till och från utbildning och arbete.

Den senaste medborgarundersökningen från SCB visar att så många som 96 procent av invånarna trivs bra eller ganska bra i Lidköping och nästan 75 procent kan tänka sig att rekommendera sina vänner och bekanta att flytta hit. Här finns alltså ett mycket gott utgångsläge, men vi kan bli ännu bättre!

Vad erbjuder vi?

Den största delen av den här nyinrättade tjänsten kommer ha fokus på att tillsammans med kollegor, vårt destinationsbolag Destination Läckö-Kinnekulle, näringsliv, omgivande organisationer och politisk ledning utveckla och leda arbetet med att ytterligare förfina och kommunicera Lidköpings platsvarumärke, kommunens organisations- och arbetsgivarvarumärke.

Utgångspunkten tas bland annat i Lidköpings kommuns kommunikationsstrategi, nuvarande strategi för platsvarumärket, strategisk plan och budget samt vår vision och våra strategiska mål.

Vi har redan kommit en bra bit på väg med dessa viktiga frågor, samtidigt återstår en hel del, för att vidareutveckla men även bevara den nivå och de värden vi redan har.

Du kommer leda detta arbete och blir en nyckelperson för utvecklingen av våra varumärken.

Ovanstående kommer vara ditt huvudsakliga fokus – men som inom alla kommunikationsenheter kommer du vara en viktig medskapare i vårt dagliga arbete. Du kommer jobba företrädesvis mest utifrån en strategisk utgångspunkt, men det kan även ingå en del direkt operativa inslag inom i stort sett alla ingående moment i kommunikationsenhetens vardag.

En annan del av tjänsten innebär också att vara ett kvalificerat strategiskt kommunikativt stöd till den högsta ledningen för Lidköpings kommun med bland att uppdrag att vidareutveckla våra ledande strategier inom kommunikationsarbetet.

Vem är du?

Du har dokumenterad erfarenhet av att driva strategiskt förändringsarbete utifrån kommunikationsperspektiv med marknadsinriktning. Du har gedigen erfarenhet av arbete i ledande position med att driva varumärkesarbete i större organisation med gott resultat och dokumenterade förflyttningar avseende positionering på aktuell marknad. Vi ser gärna att du har djup kunskap och erfarenhet av att arbeta med platsvarumärke och även erfarenhet av strategiskt arbete med såväl organisationsvarumärke som arbetsgivarvarumärke.

Du är van att driva processer och tålamod och ett pragmatiskt förhållningssätt är viktiga grundstenar för dig. Du arbetar utifrån tydliga strategier och identifierar med lätthet påverkande faktorer och involverar relevanta aktörer. Du sätter tydliga mål och vet hur du tar oss framåt. När utfallet inte blir som du tänkt dig positionerar du om under färd för att nå målet.

Du är van att arbeta i och tillsammans med ledningsgrupp och gillar att jobba tillsammans med andra men tar självklart fortlöpande initiativ och driver arbetet framåt på egen hand.

Vi söker dig som har akademisk examen inom kommunikation, marknad och/eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde omgående.

Övrigt

Vi har under de senaste åren utvecklat vårt arbetssätt och i dagsläget arbetar vi både på plats och på distans. Detta är ett arbetssätt som vi planerar att fortsätta med utifrån de förutsättningar som arbetet tillåter.

Låter det här som ett jobb för dig? Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Kundlojalitetsansvarig | Samsung | Stockholm

Kundlojalitetsansvarig | Samsung | Stockholm

29 oktober 2024

Loyalty Lead to Samsung

Loyalty Lead to Samsung

29 oktober 2024

25 oktober 2024

Strateg inom Public Affairs

Strateg inom Public Affairs

15 oktober 2024