Kommunikationsstrateg/Informatör

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten har drygt 700 anställda varav cirka 550 är poliser.Myndigheten i Örebro län är indelad i fyra närpolisområden.Polismyndigheten deltar aktivt i utvecklingen av polisverksamheten och införde med anledning av detta en ny modern ledningsorganisation den 1 januari 2008.Verksamheten kännetecknas av en god förvaltning och ett gott verksamhetsresultat i sin helhet.
På myndighetens informations- och kommunikationsenhet finns två funktioner, en informationschef samt en kommunikationsstrateg/informatör.Då enhetens kommunikationsstrateg/informatör gått vidare mot nytt uppdrag söker vi nu en efterträdare.På sikt kommer enheten emellertid att bestå av totalt tre medarbetare.

Arbetsuppgifter
- Ansvarig för myndighetens intranät Intrapolis samt hemsidan.
- Redaktör för LP-nytt (Länspolisnytt, lokal skrift som går ut till anställda i myndigheten ca en gång/vecka).
- Skriva och redigera artiklar samt i vissa fall formulera pressmeddelanden.
- Fungera som myndighetens huvudsakliga kontakperson för innehållet på den externa och interna webbsidan.
- Ansvara för uppdateringar av webbsidornas innehåll samt lägga ut nytt och reviderat material på de externa och interna webbsidorna.
- Hjälpa myndighetens avdelningar/enheter och närpolisområden med att utveckla innehållet i sina webbsidor, inklusive att själv skriva och redigera material samt utbilda personal för detta ändamål.
- Att vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom området kommunikation och information.
- Att vara systemförvaltare för vissa it-system.

Önskvärda kvalifikationer
- Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift.
- Vana vid att värdera och hantera information.
- Mycket god förmåga att skriva och redigera texter.
- Erfarenhet av att ansvara för webbplatser och deras innehåll.
- God stilistisk förmåga.
- Kunskaper i olika grafik- och designprogram.Förmåga att hantera flera projekt parallellt och presentera resultat inom givna tidsramar.
- God samarbetsförmåga, drivande, initiativrik och har god organisationsförmåga.
- Förmåga att se helheten i verksamheten och att ha förståelse för satta verksamhetsmål.

Krav
- Du ska ha erfarenhet samt kunna webbpubliceringssystemet EpiServer, Indesign och Photoshop.
- Du har akademisk examen inom information och/eller mediakommunikation eller motsvarande samt erfarenhet av att arbeta som webbredaktör.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.Inom myndigheten strävar vi efter mångfald bland personalen avseende exempelvis kön och etnisk bakgrund.
Funktionen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.Genom din ansökan godkänner du att vi registrerar dina personuppgifter i våra system.
Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs innan anställning.

Sammanfattning

Besöksadress

Järnvägsgatan 1 C
None

Postadress

Box 1804
ÖREBRO, 70118

Liknande jobb


Public Relations Officer

14 november 2024

Kommunikatör till myndighet i Stockholm

Kommunikatör till myndighet i Stockholm

14 november 2024

Kommunikatör till Serviceförvaltningen i Varbergs kommun

Kommunikatör till Serviceförvaltningen i Varbergs kommun

14 november 2024