OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Är du bra på att vägleda och stötta inom webbinnehåll? Då ska du söka rollen som webbstrateg! Kom med i en engagerad arbetsgrupp som dagligen vägleder och stöttar stadens redaktörer med deras webbinnehåll - alltid med målet att göra det enklare för boende, besökare och näringsliv att ta del av kommunens information och service.
På enheten digitala kanaler och kontaktcenter på förvaltningen för demokrati och medborgarservice samordnar och utvecklar vi de externa digitala kanaler och tjänster som är gemensamma för hela staden. Detta inkluderar vår webbplats goteborg.se, kalendarium, Göteborgs Stads officiella sida på facebook, instagram, youtube och mer därtill.
I arbetsuppgifterna ingår att vägleda i frågor om webbstruktur och innehåll på stadens externa digitala kanaler, i nära samarbete med stadens redaktörer. Som webbstrateg behöver du därför vara serviceinriktad och tycka om att hjälpa andra. I arbetsuppgifterna ingår också att utbilda, vidareutbilda samt stötta inom områdena webb, klarspråk och tillgänglighet. Du jobbar i publiceringsverktyget WCM som du också stöttar och hjälper stadens redaktörer med. Alla arbetsuppgifter kräver att du jobbar proaktivt och lyssnar in behov för att utveckla det stöd vi erbjuder staden. Det kan bli aktuellt att hjälpa i arbetet med sociala medier.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom webb, media, journalistik eller annan högskoleexamen som kan ses som likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med webb och digital service. Det är också ett krav att du har erfarenhet av att hålla möten, workshops samt utbilda eller föreläsa för större grupper. Du har god kunskap i att tala och skriva på svenska. Dina generella IT-kunskaper är också på en hög nivå.
Har du fördjupad kunskap inom webbtillgänglighet, erfarenhet av användarcentrerad utveckling samt webbpubliceringsverktyg är det meriterande. Meriterande är även tidigare erfarenhet av att jobba med sociala medier.
Våra målgruppers behov kommer alltid först och du har därför en förmåga att analysera utifrån olika perspektiv för att hitta användarvänliga lösningar. Att jobba strukturerat, se helheten och samtidigt tänka långsiktigt kring dina arbetsuppgifter är en självklarhet för dig. Du är analytisk när du stödjer, förklarar och förankrar komplexa frågor och samband.
Du har en god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott arbetsklimat i en arbetsgrupp. Du ska också känna dig trygg i att arbeta självständigt och med flera olika frågor samtidigt. Du lever och andas service, anpassar din kommunikation beroende på sammanhang och ger ett förstklassigt bemötande i alla möten och kontakter.
Om ovanstående stämmer in på dig kan vi erbjuda dig en stimulerande arbetsplats med goda kollegor och varierande arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån men närvaro på kontoret gäller minst tre dagar i veckan.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. I ett första skede kommer intervjuer ske via kortare teamsintervjuer.