OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor.
Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitet grundades år 1477.
Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Verksamheten bedrivs i Uppsala och i Visby (Campus Gotland).
Vi är just nu inne i en spännande utvecklingsfas där vi ytterligare utvecklar våra kontakter med samhället utanför universitet. Därför letar vi efter dig som vill hjälpa oss att leda detta arbete och utveckla hållbara former för såväl intern som extern kommunikation och därigenom bidra till ett välfungerande samarbete mellan institutionens ämnen och inriktningar och till att skapa en dynamisk forskningsmiljö.
Arbetsuppgifter: Dina arbetsuppgifter kommer att vara främst strategiskt operativa. Huvuduppgiften är att informera och kommunicera institutionens verksamhet avseende i första hand forskning och i andra hand utbildning till externa och interna målgrupper. I detta ingår att leda fakultetens strategiska arbete med att utarbeta hållbara kommunikationsstrategier kring forskning. Din uppgift är därutöver att utforma information om forskning vid institutionen för att säkerställa en modern och kontinuerlig spridning av kommande och pågående aktiviteter och av forskningsresultat till vetenskapssamhället och allmänheten. Utifrån existerande webbpubliceringsverktyg ansvarar du för att utveckla och uppdatera den befintliga hemsidan. Du kommer att söka upp våra forskare och producera egna texter samt bearbeta andras texter på svenska och engelska för publicering i lämpliga kanaler. Du kommer att verka som stöd åt såväl enskilda forskare som forskargrupper för att hjälpa till att synliggöra deras verksamhet.
Arbetet innebär många kontakter och vi söker dig som har ett resultatinriktat arbetssätt, en känsla för kvalitet i text och bild samt mycket god samarbetsförmåga och förmåga att skapa nya sociala kontakter. Du är en idérik och kreativ person som själv tar ansvar för dina uppgifter och driver dina processer vidare, du är flexibel och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra.
Kvalifikationskrav: Vi söker dig som har högskoleexamen inom kommunikation eller journalistik eller har reell kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Du har erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete, till exempel med myndighetskommunikation, på en PR-byrå eller på en marknadsavdelning.
- Du har erfarenhet av att driva webbkommunikation och övrig kommunikationsverksamhet med dokumenterat goda resultat.
- Du är en skicklig skribent och har mycket god språkkänsla på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.
- Du är en van användare av Office-paketet, har grundläggande kunskaper i Adobe CCs program samt har erfarenhet av webbverktyg/webbpublicering.
- Du har god organisatorisk förmåga och tidigare erfarenhet av att utveckla informationsmaterial för interna och externa målgrupper.
- Du har erfarenhet av att driva webbkommunikation och övrig kommunikationsverksamhet, inklusive på sociala medier, med dokumenterat goda resultat.
Önskvärt/meriterande i övrigt: Det är meriterande om du har erfarenhet av forskningskommunikation och av universitetssektorn och vi ser gärna att du har erfarenhet av projektledning. Erfarenhet av och god kännedom om forskningsråd och extern forskningsfinansiering är meriterande. Även språkkunskaper utöver svenska och engelska är meriterande.
Vi kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet har de bästa förutsättningarna att som en aktivt närvarande medarbetare på institutionen genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Personliga egenskaper kommer att tillmätas stor vikt.
Ansökningsförfarande: Fullständig ansökan skall författas på svenska eller engelska och inges via Uppsala universitets elektroniska rekryteringssystem Varbi och omfatta:
- Curriculum Vitae
- Personligt brev
Lön: Individuell lönesättning.
Tillträde: 2022-01-01 eller enligt överenskommelse.
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning t.o.m. 2022-12-31.
Anställningens omfattning: 100%.
Upplysningar om anställningen lämnas av: professor Bengt Domeij, tel. 018-471 7692, e-post bengt.domeij@jur.uu.se.
Välkommen med din ansökan senast den 8 oktober 2021, UFV-PA 2021/2746.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.