OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som får idéer att lyfta? Nu söker vi en kommunikatör. Ditt uppdrag är brett, omväxlande och utmanande och du kommer att arbeta både strategiskt och operativt.
Du kommer att planera, genomföra och utvärdera kommunikationsprocesser och aktiviteter, främst med fokus på extern kommunikation. Du är ett kommunikationsstöd till chefer och nyckelpersoner, skriver och kvalitetssäkrar texter av olika slag, tar fram träffsäkra budskap, producerar och klipper enklare filmer, publicerar i våra kanaler med mera.
Konsument- och medborgarservice har under 2021 fått ett utökat demokratiuppdrag för staden och ansvaret för stadens fyra medborgarkontor. Under 2022 ska ytterligare ett medborgarkontor i sydväst etableras, samtidigt som det är valår och förvaltningens demokratistärkande arbete i staden ska intensifieras. Förvaltningen har också fått ansvar för att etablera ett regnbågshus. Det är några av de uppdrag som du kommer att ge kommunikationsstöd till. I vårt demokratiuppdrag är det extra stort fokus på att nå målgrupper i staden som vanligtvis kan vara svåra att nå via traditionella kanaler.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har:
• högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande
• 3-5 års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete
• erfarenhet av att arbeta med strategi, innehåll och marknadsföring i sociala medier
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av kommunikationsarbete i politiskt styrd organisation
• erfarenhet av kommunikationsarbete i samband med mässor och events
• erfarenhet av mätning och utvärdering av kommunikationsinsatser
• erfarenhet av kommunikationsarbete med fokus på svårnådda grupper
• erfarenhet av att arrangera livesända möten och evenemang
Som kommunikatör har du tillgång till hela verktygslådan och är särskilt vass när det kommer till digitala verktyg. Du har ett gott öga för grafisk form och är en god beställare.
Du är förändringsorienterad och skapar situationer där nya idéer och förslag utvecklas. Du är driven, produktiv och har ett starkt engagemang för ditt arbete. Du är bra på att inspirera, engagera och motivera andra. Du är samarbetsinriktad och har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsten är placerad på avdelningen för kommunikation och kansli och du rapporterar till kommunikationschefen. Du får tre andra kommunikatörer som dina närmaste kollegor. Inom avdelningen finns också en nämndsekreterare och en administratör. Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas i samband med budget 2022.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.