OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan Väst är Sveriges ledande högskola inom Arbetsintegrerat lärande (AIL) och har regeringens uppdrag att utveckla AIL. Genom AIL skapas kunskap i samverkan med andra och görs tillgänglig för fler. Högskolan bedriver utbildningar med AIL-inslag på grund- och avancerad nivå samt egen forskarutbildning inom AIL och produktionsteknik. AIL är även ett angeläget forskningsområde tillsammans med produktionsteknik och barn- och ungdomsvetenskap. I den nya satsningen Primus kombineras forskning inom teknik och lärande. Högskolan bedriver också forskning inom ett flertal andra områden.
Högskolan Väst har ett högt söktryck, rekryterar brett och en hög andel av studenterna etablerar sig på arbetsmarknaden. Högskolan finns centralt i Trollhättan och har 15 000 studenter och 675 anställda. Högskolan arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten.
Om avdelningen för kommunikation och internationella relationer
Kommunikationsavdelningen ger strategiskt och operativt stöd till verksamheten utifrån olika spetskompetenser: internkommunikation, press och nyheter, forskningskommunikation, studentrekrytering, event och konferens samt web och sociala medier.
På kommunikationsavdelningen är också högskolans International Office organiserat med ansvar för rekrytering av internationella studenter och stöd till utbytesverksamheten.
Arbetsuppgifter
Syftet med rollen är att stödja verksamheten i extern och intern kommunikation såväl med nationellt som internationellt fokus. Detta omfattar främst webbinformation, marknadskommunikation och nyhetsförmedling.
I tjänsten arbetar du med att skriva nyheter som ska spridas i olika kanaler såsom web och sociala medier. Skriva texter för webben, uppdatera och hålla vissa ingångar aktuella. Du jobbar vid att skapa digitalt innehåll t.ex rörligt media, poddar med mera. Utöver detta är en viktig del att ta fram årshjulsplanering för kommunikationen på olika områden, samt ansvara för och leda aktuella event och webinarier. Du håller löpande kontakt med kärnverksamheten samt skilda grupperingar på högskolan för att fånga upp intresanta nyheter och/eller stödja med kommunikationsinsatser. Det är viktigt att du deltar i möten med avdelningen och övriga avdelningar inom högskolans förvaltning och stödjer verksamheten med kommunikationsplaner och liknande.
Om dig
Som person ser vi att du prioriterar ditt arbete självständigt. Du tar själv fram strategier och planerar innehåll till olika kanaler i dialog med relevanta kontaktpersoner. Det digitala fokuset är stort och därför behöver du ha vana vid att producera digitalt material på egen hand samt ha kunskap i hur man följer upp och optimerar inlägg. Goda kunskaper i webpublicering samt erfarenhet av att skapa innehåll och struktur på webben krävs. Du tycker om att vara spindel i nätet som gillar att bygga och underhålla nätverk inom och utom organisationen. Du har vana och fallenhet för att hålla i event och webinarier, där du själv är moderator eller mötesledare.
Kvalifikationer
- Kandidatexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande erfarenhet
- Minst ett års erfarenhet av att ha arbetat med kommunikaton av högre studier
- Goda strategiska och operativa kunskaper i digital kommunikation
- God kunskaper i engelska
Det är meriterande om:
- Du har kunskaper om offentlighetsprincipen och yttrandefrihetsgrundlagen
- Du har en mycket god kommunikativ på svenska och engelska förmåga i både tal och skrift samt har vana vid att leda och presentera på möten
- Du har dokumenterad erfarenhet av att vara en duktig skribent
- Du besitter dokumenterade färdigheter i digitala verktyg för kommunikation
- Du uppvisar en god samarbetsförmåga och lyhördhet för verksamhetens behov
Arbetsprov kan komma att krävas.
Övrigt:
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Ansökan görs digitalt via vårt rekryteringsverktyg Varbi.Vi undanber oss all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Norén, IT-chef
0733-975111
Tobias Ekenstam, Saco-S
0520-22 31 83
Jarmo Uusitalo
0520-22 30 93
Malin Malm, Avdelningschef kommunikationsavdelningen
0721-600 144
Annette Andersson, IT-strateg
0520-223181
Michael Häggström
0520-22 31 96
Linda Severinsson, gruppchef
072-160 01 48
Ulf Glad, avdelningschef
0520-22 31 80
Linda Severinson
0520-22 34 34, 072-160 01 48
Anna Johansson, gruppchef
0520-22 30 34