OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höganäs ambition är att vara en av Sveriges bästa kommuner och våra förväntningar på oss själva är höga. Vi har invånaren och service i fokus och tillsammans åstadkommer vi goda resultat. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör!
Våra interna ledord är kommunikation och koncerntanke. Vi tror att ett öppet kommunikationsklimat ger effekt på vår kommun, våra invånare, våra företagare, våra föreningar och våra besökare. Höganäs blir då - väl värt att investera i.
Har du redan nu tankar om hur Höganäs kan bli en av Sveriges bästa kommuner? Då kanske du är den vi söker!
ARBETSUPPGIFTER
Våra kommunikatörers främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för en modern och effektiv kommunikation.
Höganäs söker därför nu en driven, självgående och engagerad kommunikatör som vill vara med och vidareutveckla Höganäs kommuns kommunikationsarbete. Ena dagen med fokus på samhällsbyggnadsfrågor som plan- och bygglovsprocesser, stadsmiljö eller miljötillsyn, nästa dag individ- och familjeomsorg, vård- och omsorg eller funktionshinderfrågor.
Du kommer att arbeta med att etablera förtroende inom organisationen för att skapa en god förståelse för vikten av god intern och extern kommunikation samt i övrigt vara aktiv i det löpande arbetet på avdelningen. Verksamheten utvecklas ständigt, vilket gör att tjänstens innehåll kan förändras över tid.
Tjänsten är placerad på kommunens kommunikationsavdelning och rapporterar till kommunens kommunikationschef. Du kommer att arbeta nära socialförvaltningens/Höganäs Omsorg ABs och samhällsbyggnadsförvaltningens ledningsgrupp och stödja dem i deras arbete med kommunikation. Tillsammans med ledningsgruppen initierar, planerar, genomför, följer upp och analyserar du både interna och externa kommunikationsinsatser.
Du arbetar såväl strategiskt som operativt med både intern och extern kommunikation, i de vardagliga frågorna, men även med ett bredare långsiktigt perspektiv. Du har en viktig roll i att stärka förvaltningarnas framtoning som professionell organisation, attraktiv arbetsgivare och attraktiv plats att bo på.
Du kommer att producera texter, trycksaker och mallar. I arbetet ingår också att stödja och utbilda övriga verksamheter i deras arbete med information och kommunikation.
Du skapar och uppdaterar innehållet på interna och externa webbplats samt hanterar närvaro i sociala medier. Fotografering och bildhantering förekommer också.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är intresserad av samhällsfrågor och har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan för tjänsten relevant utbildning. Du har minst tre års erfarenhet av en liknande kommunikatörsroll och erfarenhet av projektledning. Har du erfarenhet av kriskommunikation är det meriterande. Har du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation är det meriterande.
Du är en god kommunikatör och är pricksäker i tonalitet och val av kanal ut mot olika målgrupper. Du kan göra komplex information begriplig och intresseväckande.
Du behärskar sociala medier och har erfarenhet av webbpublicering. Du har kunskaper i InDesign, Photoshop och det du producerar är alltid professionellt utfört och grafiskt stilsäkert.
Du tycker om att arbeta mot uppsatta mål och utveckla verksamheten tillsammans med dina kollegor, du är lyhörd och kommunikativ med förmåga att utveckla relationer. God samarbetsförmåga och förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt är en nödvändighet. Du behöver också vara en god coach, drivas av att fungera som en av flera nyckelspelare i organisationen, vara serviceinriktad, beredd att lösa problem och ta dig an nya uppgifter med kort varsel.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och dina drivkrafter. Det är viktigt att du har ett positivt och öppet förhållningssätt, är modig och lösningsorienterad, prestigelös och ansvarstagande. Du kan hantera arbetsuppgifter och processer som löper parallellt utan att sänka kvaliteten på ditt arbete eller förlora din höga servicenivå.
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Charlotte Vahtera
042-33 77 68
Din fackliga representant
042-33 71 00
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-337472
Kommunals expedition
042-33 72 43
via kommunens växel Din fackliga representant
042-33 71 00
HR-strateg Maria Ramberg
042-33 71 72
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-33 74 72
Kommunikationschef Charlotte Vahtera (på plats 1-23 juli)
042-33 77 68
HR-strateg Maria Ramberg (fram t.o.m. 1 juli)
042-337172
Ekonomichef Per Broman
042-33 71 18