OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
Kommunikationsfunktionen har det övergripande ansvaret för kommunens kommunikationsarbete och fungerar som ett centralt stöd för kommunens verksamheter när det gäller extern och intern kommunikation. Vi är fyra kommunikatörer och en kommunikationschef och har våra arbetsplatser i kommunens stadshus i centrala Ulricehamn. Då en av våra kommunikatörer går vidare till en annan tjänst, söker vi nu hennes ersättare - en erfaren och driven kommunikatör som kan hjälpa oss att utveckla kommunens kommunikationsarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör jobbar du i nära samarbete med kommunens verksamheter och ger både operativt och strategiskt stöd till chefer och verksamheter. Arbetsuppgifterna är många och varierande.
Ditt uppdrag kommer vara särskilt riktat mot sektor lärande. Du planerar och genomför kommunikationsinsatser både internt och externt. Du uppdaterar innehållet på intern och extern webbplats samt publicerar i sociala medier. Andra arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är att ta fram pressmaterial, ge stöd i mediekontakter och producera informationsmaterial. Du tar fram underlag för trycksaker - från idé till material färdigt för tryck. Fotografering och bildhantering samt enklare filmproduktion förekommer också.
Du kommer också ha ett särskilt ansvar för kommunens intranät. Det innebär bland annat att leda och koordinera kommunens nätverk av redaktörer, hålla utbildningar samt, tillsammans med avtalad leverantör, driva och koordinera utvecklingen av vår intranätplattform.
KVALIFIKATIONER
Ska-krav:
• Minst tre års erfarenhet av kommunikationsarbete
• Akademisk utbildning inom kommunikationsvetenskap alternativt annan eftergymnasial utbildning som vi bedömer lämplig för uppdraget
Önskvärt:
• Erfarenhet av kommunikationsarbete inom en politiskt styrd organisation
Yrkesspecifika kompetenser
Ska-krav:
• Goda kunskaper i programmen Photoshop och Indesign.
• Goda kunskaper inom digital kommunikation att publicera samt identifiera och koordinera utveckling av interna och/eller externa webbplatser. Vi använder webbverktygen WordPress (extern webb) och Sharepoint (intranät).
Kompetenskrav
Vi söker dig som trivs med och har erfarenhet av att arbeta brett med kommunikation och som skulle beskriva dig själv som en kommunikationsgeneralist. Du tycker om att utveckla och arbeta med kommunikation i digitala plattformar som webb och intranät.
• Du är duktig på att uttrycka dig i skrift enkelt, tillgängligt och målgruppsanpassat
• Du kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar kombinerat med förmågan att omsätta dessa till begriplig och effektiv kommunikation
• Du är tekniskt intresserad och har erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation (webb och/eller intranät) erfarenhet av Sharepoint är önskvärt.
• Du har ett strukturerat och lösningsfokuserat arbetssätt, är lyhörd, serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga
• Du är självständig och självgående, kreativ, tar initiativ och ser möjligheter
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.