OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I den här rollen tillhör du Sociala omsorgsförvaltningens avdelning för Kvalitet och utveckling, men som kommunikatör kommer du samarbeta med många chefer, ledningsgruppen, specialister och andra medarbetare inom hela förvaltningen. Hos oss får du ett spännande jobb i en kreativ arbetsgrupp. Här kan du som medarbetare trivas, utvecklas och vara med och påverka.
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Som kommunikatör har du en betydelsefull roll med att hantera det dagliga verksamhetsbehovet, men även med att genomföra den strategiska kommunikationen. Du har ett nära samarbete med ledningsgruppen och fungerar som en diskussionspartner till chefer och andra beslutsfattare inom organisationen i kommunikationsfrågor, på både strategisk och operativ nivå. Du har en drivande och samordnande roll på förvaltningen avseende all kommunikation, både internt och externt. Du ansvarar för förvaltningens informations- och kommunikationsprocesser och i rollen ingår att planera, genomföra och följa upp såväl intern som extern kommunikation. Genom din specialistkompetens vägleder du organisationen genom att bedriva omvärldsbevakning och utvecklingsarbete inom ditt fält. Du ser kommunikationsaspekterna i olika frågor och ansvarar för att intranät, webb och sociala medier är uppdaterade. I arbetet ingår även områden som förändringskommunikation, kommunikation vid krishantering och medierelationer.
Du får ett stimulerande arbete där du har stort ansvar och befogenhet över att planera och genomföra ditt arbete i samarbete med andra. Du ansvarar själv för dina uppdrag och blir en viktig del av helheten i vårt pågående utvecklingsarbete inom förvaltningen.
Du har en kandidatexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap, eller likvärdig utbildning som vi bedömer lämplig och du har erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete. Att du har arbetat i offentlig förvaltning, med webbpublicering samt med tillgänglighetsanpassning för människor med funktionsnedsättningar är meriterande. För att lyckas med uppdraget behöver du trivas med att arbeta både strategiskt och operativt och ha god förmåga att pendla mellan dessa perspektiv. Vidare är du är en mycket skicklig skribent och har förmåga att strukturera information och hitta kärnan i olika sammanhang.
Som person är du aktiv och tar initiativ för att nå resultat. Du strukturerar och planerar självständigt ditt arbete och är både analytisk och kreativ. För att trivas som kommunikatör hos oss är det viktigt att du har förmåga att arbeta utifrån kommunikationsstrategier och på uppdrag av andra. Du är drivande och har förmåga att agera direkt samtidigt som planerat arbete pågår. Arbetet kräver att du har förmåga att göra egna avvägningar och prioriteringar samt visa gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Mycket god samarbetsförmåga och lyhördhet är ett krav för att lyckas med uppdraget.
Vi satsar på dig som arbetar hos oss genom att uppmuntra till kompetensutveckling. Som anställd i Borås Stad får du möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt ett förmånligt flextidsavtal. Du har också rätt till friskvårdsbidrag och tillgång till många av Borås Stads faciliteter, till exempel fria bad i Borås Stads badanläggningar.