OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sámij åhpadusguovdásj har i 80 år haft en betydande roll i det samiska samhället. Skolan har under dessa år utbildat unga och vuxna inom duodji, samiska språk, rennäring, kultur och historia. Sámij åhpadusguovdásj vision lyder: “Lev, lär och utveckla från generation till generation”.
Som kommunikatör ansvarar du för och kommunicerar Sámij åhpadusguovdásj (SÅG) vision och mål internt och externt. Vidare ansvarar kommunikatören för strategiskt kommunikationsarbete och har en viktig roll i upprätthållandet av SÅG varumärke. Kommunikatören har ett mångsidigt arbete och arbetar med organisationens olika kommunikationskanaler som exempelvis hemsida och sociala medier. Kommunikatören svarar för grafiskt arbete och att driva kampanjer, både digitala och fysiska, till exempel genom trycksaker, annonser, affischer, nyhetsbrev etc.
Du kommer att jobba nära samtliga anställda på Sámij åhpadusguovdásj, och främst med utvecklingsstrateg. Arbetsgivaren kan utöka din tjänst med andra arbetsuppgifter än beskrivet i annonsen.
Arbetsuppgifter
Webb och sociala medier
• Ansvar för hemsida och uppdatering vid behov.
• Tillsammans med utvecklingsstrateg publicera kursannonser och event på hemsida.
• Samordning av sociala medier.
Extern kommunikation
• Ansvara för kommunikationsplan, och se till att den utvecklas, implementeras och efterföljs i verksamheten.
• Vara normkritisk och säkerställa att SÅG kommunicerar på ett tillgängligt, inkluderande och jämlikt sätt.
• Ansvara för att skriva och publicera eventuella nyhetsbrev.
Grafiskt arbete, profilering och marknadsföring
• Marknadsföring av Sámij åhpadusguovdásj arbete och verksamhet.
• Fotografera verksamheten i syfte att fylla bildbanken, samt för användning i annonser och på trycksaker.
• Grafiskt arbete t.ex. layouta affischer, flyers, utskicksmaterial, styrdokument, policys m.m, samt ta fram och distribuera profilmaterial och trycksaker.
• Arbeta fram gemensamt formspråk för Sámij åhpadusguovdásj.
Evt. Projektledning och kampanj
• Projektleda informationskampanjer.
Din profil
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot kommunikation, grafisk design el liknande. Du ska ha tidigare erfarenhet av arbete med webb, annonser, informationsmaterial och annan kunskapsförmedling. Erfarenhet av planering, administration, genomförande och uppföljning av projekt. Du har god erfarenhet av webb, annonsering och sociala medier.
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att arbeta med relevanta program för grafisk design.
Erfarenhet att arbeta med webbdesign.
Erfarenhet av arbete med bilder och bildhantering.
Du som person inger förtroende med ett professionellt och positivt förhållningssätt. Du har god förmåga att samarbeta och skapa arbetsglädje med såväl kollegor som kunder. Du kommer med förslag och deltar aktivt i kollegiala dialoger och utvecklingsarbeten. Du är samtidigt van att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid din förmåga till kommunikation och personliga egenskaper.
Vi ser att du har samisk kulturförståelse och har ett intresse för att förmedla samisk kultur.
Information
Sista ansökningsdag: 2023-02-07
Arbetsplats: Flexibelt samt vid Sámij åhpadusguovdásj, Jokkmokk.
Anställningsform: Deltid. Tillsvidare.
Omfattning: 25 %
Lön: Individuell lönesättning, fast månadslön
Kollektivavtal: Arbetsgivaralliansen
Tillträde: 2023-03-01 eller enligt överenskommelse
Övriga upplysningar: rektor, Matilda Burman, tel: 0971 440 02, eller e-post:
matilda.burman@samernas.se
Dina ansökningshandlingar: Vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Ansökan ska innehålla CV, personligt brev med två referenser samt eventuellt övriga handlingar.
Skickas till:
Matilda Burman
Sámij åhpadusguovdásj / Samernas utbildningscentrum
Borgargatan 2,
962 31 JOKKMOKK
eller e-post till: matilda.burman@samernas.se
märk: ”Kommunikatör”