Kommunikatör

Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Vid Juridiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet, bedrivs spännande och ämnesöverskridande forskning och utbildning inom ämnet juridik. Vårt juristprogram är en av landets mest sökta programutbildningar och vår forskning kännetecknas av både bredd och spetskompetens. Institutionen har expanderat kraftigt de senaste åren och utvecklat starka forskningsmiljöer.

På Handelshögskolans enhet Externa relationer, som ligger inom Fakultetskansliet, arbetar vi med att stärka skolans varumärke och kommunikation, utveckla relationerna med alumner (tidigare studenter), företag och offentliga organisationer samt bidra till studenternas personliga och professionella utveckling. Inom Samverkansteamet är vi i behov av administrativt stöd. För mer information om enheten Externa relationer, Samverkan | Handelshögskolan, Göteborgs universitet (gu.se)

Arbetsuppgifter
Tjänsten är förlagd till Juridiska institutionen men du kommer att arbeta både för Juridiska institutionen och för Externa relationer på Handelshögskolan. I rollen som kommunikatör/administratör fokuserar du på två olika delar. Dels kommer du att arbeta både strategiskt och operativt med institutionens kommunikation till såväl interna som externa målgrupper. Du kommer också att arbeta för Externa relationer på Handelshögskolan och även i en av institutionens forskargrupper, Ocean group, med kommunikativa och administrativa arbetsuppgifter. Du är ett stöd till ledning och medarbetare i kommunikations-, informationsfrågor och samverkansfrågor.

Exempel på arbetsuppgifterna är:


• Arbete med institutionens kommunikationsstrategi/-planer
• Strategiskt och operativt arbete med institutionens forskningsinformation på webb, genom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, forskarporträtt etc.
• Kommunikationsstöd för större forskningsprojekt
• Press/-mediakontakter
• Att stötta utbildningsadministrativ personal/studievägledare med arbete på Studentportalen
• Intern kommunikation t ex genom nyhetsbrev och på institutionens interna sidor
• Att vara kontaktperson mot externa kontakter i t ex sjöfartsnäringen, företag inom Partnerskapsprogrammet och andra samverkanspartners
• Projektledning, samordning och/eller deltagande i olika samverkansprojekt och events t ex Handelshögskolan hållbarhetsdagar, Nordic Maritime Law Gathering
• Administrativt och kommunikativt arbete med olika typer av dokumentation, rapporter, underlag, statistik samt granska material
• Möteskoordinering
• Arbete med systembaserade administrativa sysslor, t ex CRM system
• Att assistera alumnansvarig för att kartlägga samt inhämta kontaktuppgifter och skapa kontakt med skolans alumner i olika åldrar
• Enkäter kring arbetsmarknadsetablering
• Ansvar för Handelshögskolans Linkedin Recruiter licens

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom kommunikation, information, journalistik eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren anser vara relevant för tjänsten. Du behöver också ha flera års dokumenterad erfarenhet av varierat arbete inom kommunikationsområdet och du behöver ha erfarenhet av att skriva redaktionella texter. Förmågan att planera, bearbeta och anpassa information för olika målgrupper som studenter, forskare, medarbetare och allmänhet är också avgörande. Du behöver ha mycket goda erfarenheter av att arbeta med webb, inklusive kunskaper om att skriva för webben, Klarspråk och tillgänglighetsaspekter samt goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg, samt bild- och redigeringsprogram. Det är ett krav att du talar och skriver flytande både i svenska och engelska samt ha goda kunskaper i Officepaketet. Vidare behöver du ha en administrativ ådra och tycka det är roligt och viktigt med ordning och reda samt att vara ett stöd till andra personers yrkesroller. För att kunna genomföra uppdraget på ett framgångsrikt sätt behöver du vara serviceinriktad, prestigelös, strukturerad samt kunna arbeta både självständigt och i grupp. Du är nyfiken på att lära och har en vilja att sätta dig in i nya arbetsuppgifter, samt ha intresse av att ta till dig administrativa verktyg.

Meriterande för tjänsten är även:


• Erfarenhet av arbete med kommunikationsfrågor inom högskolesektorn och annan myndighet.
• Kunskaper i Sharepoint
• Kunskaper i publiceringsverktyg som Drupal, Akeneo PIM, Apsis och InfoGlue.
• Kunskaper i bild- och redigeringsprogram som Adobe Photoshop och Adobe InDesign samt kunskaper i Microsoft 365.
• Kunskaper i verktygen MIRA, Webropol samt Linkedin recruiter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning 100% med placering vid Juridiska institutionen.

30-40% av tjänsten kommer till en början förläggas till Externa relationer via ett vikariat tills ordinarie anställd är på plats. Provanställning tillämpas. Tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse.

Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-03-28

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2023
  • Ansök senast: 28 mars 2023

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024