OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kyrkans uppdrag är att förkunna evangelium om Jesus Kristus i ord och handling. Vi har idag ca 22 000 anställda över hela Sverige. De flesta arbetar i församlingstjänst, en del på stiftsnivå och en del på kyrkans nationella nivå - Kyrkokansliet i Uppsala. Vid kyrkokansliet, som ligger i centrala Uppsala, arbetar ca 300 personer. Ytterligare ca 100 personer arbetar utomlands. Arbetet har en stor spännvidd, allt från rättvisefrågor till finansfrågor.
Kyrkokansliet i Uppsala, kommunikationsavdelningen
Vikariat ca 2 år, ev. möjlighet till tillsvidaretjänst.
Kyrkokansliets kommunikationsavdelning ansvarar för att ge ett effektivt kommunikationsstöd för Svenska kyrkans gemensamma bästa, hålla samman kommunikationen och bidra till att kyrkokansliet fungerar som en sammanhållande kraft för hela Svenska kyrkan.
Kommunikationsavdelningen består av fyra olika enheter och leds av kommunikationschefen. Totalt arbetar drygt 40 personer på avdelningen. Enheterna är specialiserade inom områdena digital kommunikation, press och media, kommunikationsutveckling och uppdragskommunikation.
Läs gärna vår kommunikationsstrategi.
Vi söker nu en erfaren kommunikatör som vill vara med i avdelningens och kansliets utveckling. Tjänsten är placerad på enheten för uppdragskommunikation som ansvarar för kommunikativt stöd till kyrkokansliets avdelningar och består av ett tiotal medarbetare.
Arbetsuppgifter:
Du kommer att fungera som ett kommunikativt stöd för ärkebiskopens och generalsekreterarens sekretariat. Sekretariatet ansvarar för kyrkostyrelsens arbete och utredningar, kansliledning samt omvärldsanalys, statistik och strategisk samverkan. I tjänsten ingår också att vara kommunikativt stöd till ekonomi- och finansavdelningen, kyrkorätt samt i fastighetsfrågor. Du arbetar såväl självständigt som i nära samverkan med enheten och avdelningens övriga kommunikatörer och specialister. Du ansvarar för:
• att planera, samordna, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser inom kyrkokansliet
• att vara ett kommunikativt stöd för en verksamhet inom kyrkokansliets avdelningar
• att ta fram kommunikationsplaner, skriva rapporter och bistå i webb- och trycksaksproduktion
Arbetet är omväxlande och innefattar både snabb operativ hantering och mer långsiktigt, strategiskt arbete.
Kvalifikationer:
• kommunikationsutbildning på högskolenivå kombinerat med god kunskap om strategiskt arbete inom kommunikation
• minst 5 års arbetslivserfarenhet från arbete som kommunikatör, gärna erfarenhet från ledningskommunikation
• dokumenterad erfarenhet av strategisk kommunikationsplanering och aktiviteter
• god förmåga att arbeta metodiskt och strukturerat
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska samt kunna skriva för olika kanaler, målgrupper och syften
• mycket goda kunskaper i Office-programmen och webbpublicering
Erfarenhet från demokratiska beslutsprocesser, utredningsarbete och påverkansarbete är meriterande och även god kunskap om Svenska kyrkans verksamhet. Du bör ha ett konsultativt förhållningssätt, förstå sammanhang och vilja bidra till helheten. Som person vill vi att du är självständig, öppen och flexibel. Vi vill att du delar Svenska kyrkans värderingar.
Tillträde: Snarast
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Kristiina Ruuti och kommunikationschef Gunnar Sjöberg. De nås på telefon 018-16 95 00.
Fackliga företrädare är Liselotte Rogberg (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Marit Norén (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 9 augusti 2015. Märk ansökningen med ref.nr 15/48 KOM.
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt mediasäljare undanbedes bestämt då vi hanterar rekryteringen själva.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv