OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunstyrelseförvaltningen, Kommunikationskontoret
1 tjänst
Sista ansökningsdag: 2013-09-15
I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks.
Vill du bidra till ett mer kommunikativt Falun? Falu kommun är inne i ett spännande förändringsskede vad gäller kommunikationsfrågorna. Syftet är att förstärka dialog med exempelvis Faluborna, samarbetsaktörer och det lokala näringslivet. I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks.
Kommunikationskontorets nya organisation håller på att ta form och vi behöver förstärkning inom områdena press och strategiskt kommunikationsstöd. Kommunikationskontoret finns i Rådhuset i Falun och ansvarar för kommunens övergripande externa och interna kommunikation. Arbetet sker i nära samarbete med förtroendevalda, kommunens förvaltningar och andra samarbetsaktörer som t.ex. kommunala bolag, näringslivsföreträdare och föreningsliv.
Anställningsvillkor
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast efter överenskommelse.
Arbetsuppgifter
Du kommer till största del att arbeta inom pressfunktionen med kommunens mediekontakter. Det innebär bland annat att du ger råd och stöd i pressfrågor och att du arbetar proaktivt för att lyfta fram kommunens nyheter och resultat. Du ska journalistiskt bedöma och bearbeta material från styrelser och nämnder, producera pressmaterial och artiklar samt genomföra löpande medieanalyser. Att bidra till samordning av kommunens medieaktiviteter är också ett tydligt arbetsområde. Du kommer även att vara ett strategiskt kommunikationsstöd till kommunledning, kommunikationschefen och övriga förvaltningar. Du planerar, genomför och utvärderar kommunikationsinsatser och arbetar självständigt med kommunikationsplanering och budskapsformulering. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten arbetar du med både externa och interna kommunikationsinsatser. Det arbetet är både operativt och strategiskt i syfte att stärka kommunens varumärke och arbetsgivarvarumärke.
Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)
• Du har akademisk examen inom kommunikation, journalistik eller motsvarande.
• Du har flerårig erfarenhet av strategisk och operativ mediekommunikation på ledningsnivå.
• Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med samhällsfrågor, opinionsbildning, omvärldsbevakning och sociala medier.
• Du har goda kunskaper i svenska och engelska språket och kan anpassa språket efter olika målgrupper och kanaler.
Du är en erfaren, initiativrik och kreativ kommunikatör med en helhetssyn på kommunikation. Du kommer att arbeta i en miljö som ofta innebär kontakter med nya sammanhang och människor vilket förutsätter en god social kompetens.
Som person är du strukturerad, kreativ och prestigelös. Du är förtroendeingivande och sätter en stolthet i att hålla deadlines. Du trivs som bäst när du får användning av din goda förmåga att arbeta i högt tempo och anpassa dig till ändrade förutsättningar, både vad gäller innehåll och deadlines.
Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av att ha arbetat med kommunikation inom offentlig förvaltning .
• Erfarenhet av projektledning och att arbeta i projekt.
• Erfarenhet av redaktionellt arbete.
Övrigt
Det kan bli aktuellt med provanställning på sex månader
Upplysningar
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna kommunikationschef Åsa Hedin, 023-821 20 alternativt 0730-68 23 10.
Fackliga företrädare
Företrädare för SACO är Erik Åsberg, 023-822 51. Företrädare för Vision är Christina Johansson, 023-821 10. Företrädare för DIK är Jan-Erik Claesson, 023- 836 40.