OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Landstinget i Kalmar län har 7 000 medarbetare som alla jobbar för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets medborgare. Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur och kollektivtrafik för hela länet. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete - varje dag.
Läs mer om att arbeta i landstinget
http://www.ltkalmar.se/lediga-jobb/landstinget-som-arbetsgivare/
Landstingsdirektörens stab består av medarbetare som stödjer landstingets verksamhet inom bland annat ekonomi, personal, juridik, hälsoval, information, kommunikation, utveckling, folkhälsa och planering.
Tjänsten är placerad vid Kommunikationsenheten som är en del av Landstingsdirektörens stab. Kommunikationsenheten och ansvarar för övergripande intern och extern kommunikation, bland annat varumärkesfrågor, massmediakontakter och webbutveckling samt stöd till landstingets förvaltningar.
Vi söker en kommunikatör som ska arbeta riktat mot Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, vilken utgörs av länets tre sjukhus och Diagnostiskt centrum, med cirka 4 000 medarbetare. Som kommunikatör har du en konsultativ roll och driver självständigt dina arbetsuppgifter. I ditt nätverk finns landstingets och övriga förvaltningars kommunikatörer.
Kommunikatören ansvarar för planering och genomförande av kommunikations¬insatser, vilket ofta sker i samband med större beslut eller förändringar inom förvaltningen och i samverkan med andra delar av landstinget. En viktig del är att utgöra kommunikativt stöd till Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledningsfunktioner. Du ansvarar för informationsspridning i förvaltningens kanaler, till exempel genom publicering på interna och externa webbplatser samt i sociala medier, liksom att ge stöd vid produktion av kommunikationsmaterial. I tjänsten ingår också att bevaka och hantera mediefrågor, proaktivt och konsultativt, i samarbete med landstingets pressjour. Kommunikatören deltar även i landstingets kriskommunikationsarbete.
Du har högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande och minst 5 års arbets-livserfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete. Din strategiska förmåga gör att du har en helhetssyn på kommunikationsfrågor som utgår från mottagarens perspektiv. Du är lyhörd och har lätt för att samarbeta. Du är idérik och har förmåga att driva och slutföra projekt. Du är utvecklingsinriktad och strävar efter ökad kvalitet i ditt arbete för att förbättra resultat och skapa mer nytta för våra invånare.
Du har goda kunskaper i såväl svenska som engelska och gärna erfarenhet av webbarbete och andra digitala tjänster. Erfarenhet av desktopprogram som InDesign, Photoshop, Illustrator och Acrobat är önskvärt. Det är en fördel om du har B-körkort, då vi är verksamma i hela länet.