Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 40 000 studenter, 7 000 anställda och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.



Statsvetenskapliga institutionen och Nationalekonomiska institutionen tillhör den Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet och har vardera knappa 100 anställda lärare, forskare, doktorander och administrativ personal.

Verksamheterna utgörs huvudsakligen av undervisning på grund- och avancerad nivå samt inom forskarutbildningen. Därtill bedrivs det en omfattande forskning på nationell och internationell nivå vid institutionerna. Nuvarande kommunikationsmiljö innefattar externa och interna webbplatser, utvecklade inom ramen för Uppsala universitets digitala informations- och kommunikationspolicy. Därtill finns ett antal databaser med forsknings- och undervisningsinformation.

Arbetsuppgifter:
100 % vid statsvetenskapliga institutionen. Arbetsinsatsen fördelas jämnt mellan statsvetenskapliga institutionen och nationalekonomiska institutionen (50 % på vardera) och arbetet förläggs till båda institutionerna enligt överenskommelse.

Huvuduppgiften är att informera och kommunicera institutionernas verksamhet till interna och externa målgrupper. Detta innebär att med utgångspunkt i existerande webbpubliceringsverktyg, och andra kanaler, utveckla både innehåll och utformning av information om institutionerna samt kommunicera denna genom publicering och spridning via lämpliga kanaler. Arbetet innebär att utifrån kontinuerlig kontakt med institutionernas respektive ledningar, forskare, lärare och administrativ personal skriva såväl egna texter som att bearbetat andras texter för publicering på engelska och svenska. I samarbete med ledningarna utveckla en informations- och kommunikationspolicy samt främja institutionernas respektive profil utåt.

Kommunikatören ansvarar för institutionernas informations- och kommunikationsverksamhet, innefattande övergripande ansvar för innehåll och utformning av webbplatser (intern och extern), samt utformning och uppdatering av annat informationsmaterial och interndokumentation (policyer, lathundar etc.). Kommunikatören arbetar med att förbättra extern- och internwebbarnas funktionalitet, användningsbarhet, och utformning i samarbete med systemutvecklaren och/eller centrala funktioner. Kommunikatören arbetar också med att förbättra internkommunikationen på institutionerna, och i nära samarbete med undervisningsadministrationen bistå denna med att utforma och sprida information om institutionernas utbildningar. Befattning förutsätter en god förståelse för institutionernas kärnverksamhet (undervisning och forskning), samt interaktion med det omgivande samhället. Den förutsätter också fallenhet för och intresse i att sprida forskningsrön till en bredare publik, synliggöra institutionerna och dess utbildningsutbud för befintliga och kommande studenter samt andra intresserade såsom presumtiva arbetsgivare.

Även andra arbetsuppgifter vid institutionerna kan förekomma.

 Kvalifikationskrav:

- Universitets- eller högskoleutbildning inom information/kommunikation eller motsvarande arbetslivserfarenhet som informatör/kommunikatör.
- Goda dokumenterade stilistiska färdigheter på engelska och svenska.
- Förmåga att utveckla, innehållsligt och utformningsmässigt, informationsmaterial för interna och externa målgrupper.
- Förmåga och tidigare erfarenhet av att arbeta med publicerings- och spridningskanaler, främst webbaserade verktyg men också andra.
- Förmåga och tidigare erfarenhet att sprida information via sociala medier
- God samarbets- och initiativförmåga.
- God organisatorisk förmåga och dokumenterad förmåga att arbeta i en mångfacetterad verksamhet. 

Arbetet innebär många kontakter och stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Önskvärt/meriterande i övrigt:

- Tidigare erfarenhet att ha arbetat i InfoGlue eller något annat CMS-verktyg (Content Management System), såväl som i layout- och bildredigeringsprogram som t.ex. Photoshop och Indesign, samt med sociala medier.
- Allmän erfarenhet av arbete inom universitetsadministration och kunskap om Uppsala universitets organisation.
- Studier inom samhällsvetenskap, gärna statsvetenskap och/eller nationalekonomi.
- Dokumenterad journalistisk utbildning eller motsvarande utbildning.

Uppsala universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Flertalet anställda inom just denna kategori är kvinnor varför vi gärna ser män som sökande till anställningen.

Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.

Tillträde: 2017-03-01 eller efter överenskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning 6 månader kan tillämpas.

Anställningens omfattning: 100 %

Upplysningar om anställningen lämnas av PerOla Öberg på Statsvetenskapliga institutionen PerOla.Oberg@statsvet.uu.se tel. 018-471 63 15 och Stina Kjetselberg, stina.kjetselberg@nek.uu.se tel. 018-471 5109 på Nationalekonomiska institutionen.

Välkommen med din ansökan senast den 10:e februari 2017, UFV-PA 2016/4047.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Kontaktpersoner på detta företaget

Perola Öberg, prefekt
018-4716315
Julia Jennstål
018-471 1208
Joakim Palme
018-471 3305

Sammanfattning

Besöksadress

Box 256
None

Postadress

Box 256
Uppsala, 75105

Liknande jobb


16 november 2024

15 november 2024

Public Relations Officer

14 november 2024