OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen i Gotlands län taigt ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner och ska se till att regeringens och riksdagens beslut, som påverkar länet, får så bra effekt som möjligt. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar drygt 100 personer och vår chef är landshövding Cecilia Schelin Seidegård.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör är du ett kvalificerat stöd till länsledningen samt
kommunikationsstöd till enheterna. Tjänsten är placerad i länsledningens stab.
Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt och ha ett helhetsansvar för att i nära samarbete med ledning och chefer leda och utveckla organisationens kommunikationsverksamhet. Du kan se det kommunikativa behovet i verksamheten och handla därefter. I din roll ingår att analysera, planera, genomföra och utvärdera olika typer av kommunikationsinsatser. Du leder arbetet med att hålla Länsstyrelsens kommunikationsplan uppdaterad och ser till att den följs i organisationen. Du har huvudansvar för såväl vår externa webb som vårt intranät. Du är också den som ansvarar för mediakontakter, skriver pressmeddelanden och arrangerar presskonferenser och liknande. Det förväntas också att du kan ta fram annonser och trycksaker.
Du ansvarar för omvärldsbevakning och är ett direkt stöd till länsledningen
gällande talskrivning. Länsstyrelserna har ett väl utvecklat nationellt nätverk och nationella uppdrag kommer att finnas som en naturlig del i tjänsten. Som
kommunikatör ingår du även i myndighetens krisorganisation.
KVALIFIKATIONER
-Du har relevant akademisk utbildning, helst med inriktning mot information, kommunikation eller journalistik, och/eller lång dokumenterad yrkeserfarenhet av såväl operativ som strategisk kommunikation samt har erfarenhet av att fungera som stöd till ledning och chefer.
-God stilistisk förmåga och mycket god förmåga att formulera dig på svenska och engelska i både tal och skrift. Du kan skriva lättläst och språkligt korrekt.
-Förmåga att självständigt initiera, planera, implementera samt utvärdera processer.
-God administrativ kompetens och vana att hantera it-baserade kommunikations-verktyg är ett krav.
-Du är väl förtrogen med webbens alla möjligheter och kan arbeta med sociala medier.
-Erfarenhet av kriskommunikation samt mediakontakter och pressmeddelanden är också av värde för att klara av denna roll på ett bra sätt.
-Arbete inom offentlig förvaltning är meriterande, liksom erfarenhet av att ha arbetat med tillgänglighetsfrågor.
Stor vikt läggs på personliga egenskaper. Som person är du kommunikativ och lyhörd för verksamhetens behov samt har god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande och självgående. Du har ett helhets-perspektiv samtidigt om du också har blick för detaljer. Du har gott omdöme, integritet, och är en god företrädare för myndigheten. Du kommunicerar enkelt och tydligt, är utåtriktad och är bra på att bygga och upprätthålla goda relationer. Arbetet kräver att du är flexibel och van med ett högt tempo. Du har god förmåga att snabbt sätta dig in i olika situationer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Lena Fritz
010-223 92 23
Ingunn Tryggvadotter
010-223 92 29
Annika Broms
010-223 92 45
Daniel Nygren
010-223 92 76
Mattias Vejlens
010-223 93 03
Karin Fager
010-223 92 22
Linda Larsson
010-223 92 57
HR-chef Jenny Frölich
010-223 9224
SACO Annika Broms
010-223 92 45
ST Erling Ahlqvist
010-223 92 01