OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Hos oss finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta innovations- och samverkansmöjligheter. Fler än 4 100 medarbetare och 34 000 studenter har redan valt Umeå universitet. Välj oss du också.
Beskrivning
Universitetets kommunikationsenhet och inhousebyrå ger kommunikationsstöd till fakulteter, institutioner, universitetsförvaltning och ledning.
Kommunikationsenheten arbetar med universitetsgemensam extern och intern kommunikation, studentrekrytering, studentkommunikation, extern och intern webb samt event och arrangemang. Inhousebyrån ger service kring grafisk produktion, film, foto och webb.
Vi erbjuder en spännande, kreativ och ansvarsfull roll som kommunikatör. I tjänsten ingår att planera, producera och följa upp kommunikationsinsatser för att möta olika verksamhetsutmaningar och målgrupper, både externt och internt.
Arbetsuppgifter
Vi söker en erfaren, säker och självgående kommunikatör som kan planera, producera, publicera och följa upp kommunikation för både tryckta och digitala kanaler utifrån målgrupp och behov.
Du kommer att arbeta med kommunikationsstöd till olika delar av verksamheten, ibland till olika projekt och ibland i produktioner som Kommunikationsenheten gör och ansvarar för. Tjänsten är placerad på Kommunikationsenheten i ett kommunikationsteam med några kollegor som också har den här typen av uppdrag. Du kommer att ha egna kontaktytor mot verksamheterna och fungera lite som ”kundansvarig” för deras behov men samarbeta med andra kommunikatörer och producenter på vår enhet. Förutom kommunikatörer har vi filmare, fotografer och formgivare och du kommer att bidra med text, idéer, koncept mm.
Dina arbetsuppgifter innebär att ge stöd i övergripande kommunikationsfrågor som att ta fram budskap och målgrupper, arbeta fram strategier, göra kommunikationsplaner men också att vara direkt operativ genom att producera och publicera texter och ta fram kommunikations- och presentationsmaterial. Det kan handla om att arbeta med projektkommunikation, planera och genomföra kommunikationsstöd för en verksamhet eller marknadsföring av något av våra event. Du kommer också att skriva och publicera texter och copy för extern webb, intranät och sociala medier, göra reportage eller annan redaktionell text till trycksaker. Men lika viktigt som att du kan hantverket och inte är rädd för att arbeta ”från ax till limpa” är att du också kan avgöra i vilka lägen det är dags att ge strategiska råd och bidra med att göra strategiska vägval.
Vem söker vi?
Vi vill att du har högskoleutbildning inom kommunikation eller annan relevant högskoleutbildning och minst fem års relevant arbetslivserfarenhet. Det är önskvärt att du har arbetat inom en stor organisation eller universitet.
Vi vill att du har erfarenhet av att identifiera, prioritera, planera, driva och följa upp
kommunikationsfrågor. Du har arbetat med omvärldsbevakning, insiktsarbete, övergripande kommunikationsplanering och idéarbete. Du har varit i roller där du ger kommunikationsstöd och löser kommunikativa verksamhetsbehov för både chefer och medarbetare. Det är även meriterande att ha arbetat med varumärkesfrågor.
Du är en god och snabb skribent som kan producera kommunikation för olika målgrupper och kanaler. Du kan utarbeta strategier och planer och är också trygg med att presentera och diskutera dem med uppdragsgivaren. Du kan hantera engelska som arbetsspråk i vanliga situationer, i både tal och skrift.
Du är snabb, kollegial och vill jobba i ett team. Du ska ha erfarenhet av webbpubliceringssystem, gärna Episerver och du ska ha god erfarenhet av att kunna navigera i det nya medielandskapet.
Som person har du lätt att skapa goda relationer med chefer och medarbetare, du är lyhörd och arbetar proaktivt för att hitta ämnen och teman att kommunicera. Du är idé- och initiativrik, strukturerad, ansvarstagande, bra på att samarbeta både i mindre sammanhang och i nätverk samt serviceinriktad även när tempot är högt. Du kommer jobba med både större och mindre uppdrag nära verksamheten, så det är viktigt att du är prestigelös och hugger tag i arbetsuppgifter där det behövs.
Ansökan
Vi vill att du i din ansökan skickar in:
- Ett arbetsprov på en redaktionell text som du skrivit. Texten ska bestå av mellan 3000 till 4000 tecken. Vi vill även att du i text beskriver val av kommunikationskanaler för spridning av den aktuella texten.
- Ett arbetsprov bestående av ett case som beskriver en strategisk kommunikationsutmaning, som du har arbetat med. I beskrivningen, på max 2 A4-sidor, vill vi att du svarar på:
- Beskrivning av uppdraget samt bakgrund, syfte och mål
- Vad var problemet/utmaningen som skulle lösas
- Vilken roll hade du i kommunikationsarbetet?
- Hur utformades insiktsarbetet
- Beskrivning av hur ni löste kommunikations-problemet/utmaningen
- Beskrivning av metod, genomförande och utvärdering
- Hur kvalitetssäkrades arbetet
Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde 2020-11-01 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 2020-08-12!
Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Lindvall
090-7867752
Per Ragnarsson, Biträdande universitetsdirektör
070-380 55 83
Hanna Rantamäki, HR-specialist
090-786 62 71
Erik Ångman
090-786 96 08
Per Nilsson
090-7866866
Helena Gradin
090-7865105
Ann-Christin Edlund
090-7869165
Gunilla Stendahl
090-786 51 82
Gregory Neely
090-786 97 52
Hans-Olov Byqvist
+46 90 7865355