OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Riksantikvarieämbetets kommunikationsverksamhet befinner sig i kontinuerlig utveckling för att möta de behov som myndighetens uppdrag och omvärlden ställer. Vi har under det senaste året rekryterat nya roller och kompetenser och skapat två team: ett digitalt team med interaktionsdesigner, AD och webbansvarig, och ett redaktionellt team med pressansvarig, sociala medie-ansvarig och podd/film/videoansvarig. Därtill arbetar vi med coachande kommunikationsstöd till verksamheten. Som medarbetare hos oss kommer du att bidra till att etablera och vidareutveckla kommunikationsenheten och arbetsprocesserna kring kommunikation på myndigheten.
Syftet med vår kommunikationsverksamhet är att bidra till myndighetens övergripande mål: Att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Myndigheten kommer under de närmaste tre åren arbeta utifrån en ny strategi, som du tillsammans med kollegorna på enheten och på myndigheten bidrar till att genomföra.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att vara huvudansvarig för Riksantikvarieämbetets sociala mediekanaler: mål, strategi, planering, samordning, produktion, uppföljning, vidareutveckling. Idag består dessa av: Instagram, Facebook, Linkedin, Twitter, Blogg. Du driver arbetet med att ta fram eller vidareutveckla strategier för dessa kanaler. Tillsammans med övriga på kommunikationsenhetens redaktion, planerar du, och bidrar i utvecklingen av, det redaktionella arbetet, där även press/nyheter, podd, film/video/Youtube samt interna nyheter samordnas. Du följer upp och rapporterar statistik kring våra användare i sociala medier. Det ligger också i din roll att etablera och utveckla rollen och våra arbetsproccesser inom området sociala medier på myndigheten.
Din kompetens
Du har högskoleutbildning inom kommunikation/media samt utbildning och/eller erfarenhet inom kulturarvsområdet och aktuell erfarenhet av kommunikationsarbete med särskilt fokus på sociala medier. Du är en driven skribent för anpassning i olika format och för olika målgrupper. Du har jobbat med innehållsproduktion i olika format som text, bild/rörlig bild, ljud, grafik och har kompetens och erfarenhet av datadriven utveckling – att arbeta med statistik och användaruppföljning för verksamhetsutveckling. Din erfarenhet och kompetens inom webb/webbpubliceringsverktyg/webbutveckling är aktuell och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med sökmotoroptimering.
Du samarbetar effektivt med andra, är nyfiken och öppen för nya idéer. Du agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet.
Övrigt
För att möta en snabbt föränderlig värld och ta vara på den kunskap som finns på myndigheten, har Riksantikvarieämbetet valt att arbeta med det aktiva medarbetarskapet och det utvecklande ledarskapet. Vi ser att medarbetarnas kompetens och engagemang är viktiga förutsättningar för att vi ska nå vår vision och våra mål, liksom ett inspirerat och samspelt medarbetar- och ledarskap. Våra värdeord är centrala för det arbetet, där du tillsammans med oss utgör en viktig del i att skapa detta klimat.
Som din chef anger och kommunicerar jag myndighetens riktning och mål och skapar så goda förutsättningar som möjligt för att du tillsammans med kollegorna ska lyckas uppnå dessa. Jag har tillit till din kompetens och ger dig möjlighet att ta ansvar för hur uppdraget ska lösas. Jag strävar efter att skapa ett arbetsklimat som präglas av trygghet och tillit. Jag är mån om att skapa delaktighet och öppenhet med fokus på myndighetens mål. Som ledare följer jag upp, återkopplar och ger dig stöd och möjligheter till utveckling.
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 mån. Placeringsort är Visby
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2020-11-29. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2020-2079.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000