OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Havsmiljöinstitutet är ett nationellt centrum med uppdrag från regeringen att ge en samlad bild av miljösituationen i havet. Verksamheten är ett samarbete mellan fem universitet; Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Sveriges lantbruksuniversitet, med ett samordnande kansli i Göteborg. Havsmiljöinstitutet arbetar med vetenskapliga analyser och synteser för att belysa människans roll när det gäller havsmiljön och för att bistå den svenska regeringen och myndigheter med beslutsunderlag. Havsmiljöinstitutets har i uppdrag att verka för att relevant forskning kommer till nytta inom havsförvaltningen och att arbeta för att öka kunskapen om miljötillståndet i havet.
Vi söker en engagerad kommunikatör till Havsmiljöinstitutets kansli vid Göteborgs universitet. Har du kunskap inom havsmiljö- och hållbarhetsfrågor och vill vara med och utveckla och driva digital och rörlig kommunikation tillsammans med oss? Välkommen med din ansökan.
Anställningen är ett vikariat för medarbetare som ska vara föräldraledig. Omfattning är 50 % av heltid och tjänsten är på 12 månader. Arbetet bedrivs vid Havsmiljöinstitutets kansli i Göteborg.
Arbetsuppgifter
För att se den fullständiga annonsen, samt söka tjänsten, gå till www.gu.se
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen eller motsvarande inom journalistik, alternativt medie- och kommunikationsvetenskap samt ämneskunskap inom havs-, miljö- och hållbarhetsfrågor. Vi söker dig som har flera års arbetslivserfarenhet som journalist eller redaktör inom digital, rörlig och tryckt media inom det marina området. Erfarenhet av arbete med miljöinformation och koppling mellan vetenskap och pedagogisk gestaltning i webbaserad form, och forskningskommunikation är ett krav. Din språkkänsla är mycket god och du har god förmågan att anpassa innehåll för olika målgrupper. Med hänvisning till arbetets art är erfarenhet av samverkan med myndigheter och organ verksamma inom havsmiljöförvaltningen meriterande. Du hanterar de vanligast layout- och publiceringsverktygen och är kunnig i digital bildhantering och gärna även videoredigering. Att ha egna idéer, ett kreativt och effektivt arbetssätt och att vara en bra lagspelare värderas också högt.
Viktiga egenskaper är att vara strukturerad, självständig, lyhörd och pedagogisk samt att ha en god förmåga att se helheter och samband. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Då arbetet innebär kommunikation med skilda målgrupper är goda språkkunskaper i såväl svenska som engelska ett krav.
Anställning
Anställningen är tidsbegränsad om 1 år. Omfattning 50 % och med placering vid Havsmiljöinstitutet. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-12-16
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.