OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som får idéer att lyfta? Nu söker vi en kommunikatör. Ditt uppdrag är brett, omväxlande och utmanande och du kommer att arbeta både strategiskt och operativt. Du kommer att planera, genomföra och utvärdera kommunikationsprocesser och aktiviteter både internt och externt.
Som kommunikatör har du tillgång till hela verktygslådan. Du är ett strategiskt kommunikationsstöd till chefer och nyckelpersoner, skriver och kvalitetssäkrar texter av olika slag, tar fram budskap, gör presentationer, publicerar i våra kanaler med mera. Du producerar och klipper enklare filmer och ser sociala medier som en självklar kanal för att nå stadens målgrupper.
Klarspråk är en förutsättning för god service och för medborgares demokratiska delaktighet. På vår förvaltning har vi ett aktivt klarspråksarbete och 2020 vann vi det nationella priset Klarspråkskristallen. Nu vill vi att du tar vårt klarspråksarbete till nästa nivå. Du ska bland annat hålla i olika utbildningar för förvaltningens medarbetare och trivas med att prata inför grupper.
Tjänsten är placerad på kommunikationsavdelningen och du rapporterar till kommunikationschefen. Du får två andra kommunikatörer som dina närmaste kollegor.
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande
• 2-3 års erfarenhet av kommunikationsarbete
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete som kommunikatör i Göteborgs Stad eller annan politiskt styrd organisation
Vi söker dig som är förändringsorienterad och skapar situationer där nya idéer och förslag utvecklas. Du är driven, produktiv och har ett starkt engagemang för ditt arbete. Du är bra på att inspirera, engagera och motivera andra. Du är samarbetsinriktad och har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.