OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vad ska du jobba med?
Som kommunikatör med inriktning på sociala medier är dina främsta uppgifter att utveckla myndighetens kommunikation i sociala medier. Det innebär, exempelvis, långsiktig planering såväl som snabba åtgärder för att hantera oförutsedda händelser. Du kommer att skapa, skriva och publicera innehåll samt besvara och följa upp kommentarer.
Denna tjänst är särskilt inriktad på att moderera inlägg på vår Facebooksida. I arbetet ingår också att delta i myndighetens arbete med kris- och riskkommunikation samt arbeta med omvärlds- och mediebevakning. Presstjänst under kontorstid och pressberedskap under vissa kvällar och helger kan förekomma.
Vem söker vi?
Krav för anställning
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande, kompletterad med någon form av utbildning i sociala medier. Vidare har du:
• god erfarenhet av operativt och strategiskt arbete med sociala medier,
• erfarenhet av kommunikationsstrategiskt arbete,
• goda kunskaper i Facebook, Instagram, YouTube, Twitter m.fl sociala kanaler,
• erfarenhet av arbete på en nyhetsredaktion,
• mycket goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt.
Meriterande
Det är meriterande om du har:
• dokumenterad erfarenhet av bildbehandling, digital grafik och illustration samt produktion av film för sociala medier,
• utbildning inom digital grafik och illustration, ljud- och videoproduktion,
• erfarenhet av arbete som webbredaktör,
• goda kunskaper om statsförvaltning och arbete inom offentlig verksamhet,
• goda kunskaper i Google Analytics eller motsvarande analysverktyg,
• goda kunskaper i Photoshop, Illustrator, InDesign,
• goda kunskaper i filmredigeringsprogram såsom till exempel Premiere,
• kunskap om annonsering och marknadsföring i sociala medier,
• erfarenhet som projektledare inom digitala kanaler eller sociala medier,
• erfarenhet av att ha jobbat med presstjänst på en myndighet.
Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och för att passa i rollen behöver du vara en driven person som är van att arbeta självständigt under eget ansvar.
Vad gör enheten?
Enheten för press och media ansvarar bland annat för mediefrågor, sociala medier, kris- och riskkommunikation.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en allmän visstidsanställning på heltid t.o.m. 2021-08-30. Tillträde snarast möjligt.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta presschef/enhetschef Christer Janson, telefon 070-712 96 54.
Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som kommunikatör hos oss!
Ansök senast 2021-03-17 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 01267-2021-2.1.1