OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Internkommunikation, RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Är du en utvecklingsinriktad kommunikatör som drivs av att skapa värde för verksamheten? Vi söker en kommunikatör med inriktning intern kommunikation för en tidsbegränsad anställning. Vi erbjuder ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, ansvarar för det kommunikativa stödet till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.
Som kommunikatör drivs du av utveckling som skapar värde för verksamheten. Du bygger struktur och strategi för intern kommunikation som engagerar och skapar effektiva system för information och dialog. Arbetsuppgifterna innebär att initiera, planera, genomföra och följa upp interna kommunikationsinsatser. Du jobbar nära chefer och projektledare i deras kommunikation. Du jobbar med att proaktivt initiera och leda kommunikationsinsatser i linje med verksamhetens strategi och mål, och du ger rådgivning, stöd och vägledning inom kommunikationsområdet.
I rollen ingår förändringsledning och förändringskommunikation i ett eller flera av verksamhetens förändringsarbeten, samt arbete med utveckling av ledningskommunikation och kommunikativt ledarskap. Intern kommunikation är i sig ett utvecklingsområde, där du och dina kollegor arbetar tillsammans för en stärkt och mer enhetlig intern kommunikation i Regeringskansliet.
Rollen innebär även arbetsuppgifter som till exempel att arbeta som skribent och producera innehåll primärt för Regeringskansliets intranät.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms som likvärdig. Du har minst tre års erfarenhet som kommunikatör i en större organisation och/eller offentlig sektor med komplexa frågor, och av en roll som innebär att stötta chefer och driva utvecklingsarbete inom intern kommunikation. Du har erfarenhet av kommunikatörsroller där du har växlat mellan operativt och strategiskt arbete samt erfarenhet av att jobba med utveckling av ledningskommunikation och utbildning i kommunikativt ledarskap. Det är meriterande med erfarenhet av projektledning och av att ha planerat och genomfört workshops.
Du har kunskap om förändringsledning och förändringskommunikation, och har du även erfarenhet så är det meriterande. Kunskaper i webbpubliceringsverktyg, ex. Episerver, är meriterande.
Dina egenskaper
Du har förmåga att driva frågor i sin helhet och kan kombinera strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Som person har du ett gott omdöme och ett starkt driv. Du tar initiativ, tar tag i frågor som behöver lösas och uppnår resultat. Samtidigt trivs du med att samarbeta med andra och du skapar och underhåller goda kontakter. Du är en duktig skribent och har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2023. Beredskapsarbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Det kan även bli aktuellt med rekrytering av kommunikatör internkommunikation i annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet RK Kommunikation.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linda Svenske, gruppchef Internkommunikation, på 08-405 46 20. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Åsa Karlsson på 08-405 15 40. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 juni 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35