OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Göteborgs universitets externa webbplats är för de flesta det första mötet med universitetet och vår huvudkanal mot omvärlden. Majoriteten av webbplatsens besökare är människor 18-25 år som är intresserade av att studera. Hur vi presenterar universitetets utbildningsutbud är därför ett av våra viktigaste uppdrag.
Vi behöver nu anställa en digital kommunikatör som ska arbeta med den del av webbplatsen som vänder sig till våra presumtiva studenter: www.gu.se/studera. Kärnan i det arbetet är att ha ansvar för Akeneo PIM, systemet som presenterar vårt digitala kurs- och programutbud.
Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du cirka 35 kollegor med expertkompetens inom kommunikationsområdet – internkommunikation, forskningskommunikation, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.
Kommunikationsenheten har sina lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Den kommunikatör vi söker ska ha det övergripande ansvaret för presentationen av våra kurser och program på universitetets webbplats. Kurser och program presenteras genom systemet Akeneo PIM (Product Information Management). Du blir produktägare för systemet och arbetar med förvaltning, anpassning och support.
Du kommer också att arbeta med hur vi redaktionellt presenterar universitetets utbildningsinformation på webbplatsen för att presumtiva studenter på ett effektivt sätt ska nå den information de söker. På kommunikationsenheten finns bl a huvudredaktör, utbildningsredaktör och sociala medier-redaktör som du samarbetar med för att säkra att det finns ett aktuellt och målgruppsanpassat innehåll för våra målgrupper.
En viktig del av arbetet är förankring i organisationen och du kommer att ha många olika kontakter med verksamheten. Du kommer att utgöra ett strategiskt webbstöd för universitetets webbredaktörer, hålla presentationer, workshops och webbstugor. Du ingår i flera arbetsgrupper på Kommunikationsenheten – webbredaktionell grupp, webbforum och produktägargrupp. Tillsammans ska ni göra avvägningar för att skapa en kvalitativ webbplats, både för det redaktionella innehållet och i arbetet med kravställning och prioriteringar av ny funktionalitet till IT-utvecklare.
De senaste åren har Göteborgs universitet utvecklat sina webbmiljöer och lanserade hösten 2020 en ny extern webbplats med ett nytt webbpubliceringssystem och en ny redaktörsorganisation. Vi är fortfarande mitt i ett utvecklingsarbete och vill att du bidrar med din kompetens och dina idéer i det arbetet.
Publiceringsverktyg för universitetets externa webbplats är Drupal.
Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• Krav på mycket goda kunskaper av att arbeta med webbkommunikation
• Krav på mycket goda kunskaper i minst ett publiceringsverktyg
• Krav på erfarenhet av att arbeta med stora komplexa webbplatser
• Krav på goda pedagogiska kunskaper, erfarenhet av att hålla möten och presentationer för olika målgrupper
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska
• Meriterande med kunskap om digital tillgänglighet
• Meriterande med kunskaper i ett PIM-system, Akeneo PIM som universitetet använder eller liknande.
• Meriterande med kunskap om webbanalys och uppföljningsarbete
• Meriterande med erfarenhet av arbete mot unga målgrupper
• Meriterande med tidigare yrkeserfarenhet från offentlig verksamhet
• Meriterade med erfarenhet som produktägare
• Meriterade med kunskaper inom scrum och agila styrprocesser
Tjänsten ställer stora krav på självständighet, analytiskt tänkande och att du får saker gjorda. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer strategiska delarna och de mer operativa delarna av jobbet. Du är lyhörd, har ett gott omdöme och värdesätter god service gentemot organisationen.
Anställning
Anställningen är tillsvidare på 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:
Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707 maria.eriksson@gu.se
Jörgen Ölund, kommunikatör, tel nr 076 – 618 20 15, jorgen.olund@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-05-22
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.