OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skärgårdskommunen Österåker växer. Idag har Österåker drygt 40 000 invånare, ung befolkning och starkt nyföretagande. Skärgården och den fantastiska roslagsnaturen ger många möjligheter till aktiv fritid och härligt boende. Även om storstaden ligger nära - 30 minuter med tåg eller bil till Stockholm - finns det mesta inom kommunen. För mer information www.osteraker.se.
Kommunikationsenheten ansvarar för kommunens interna och externa kommunikation, marknadsföring och presskontakter. Kommunikationsenheten är sedan våren 2013 en del av kommunens nya tillväxt- och marknadsenhet. Det innebär att vi befinner oss i ett spännande utvecklingsarbete med nya sätt att arbeta och samarbeta. Till hösten växer kommunikationsenheten och vi går från att vara fyra medarbetare till att bli fem; en kommunikationschef och fyra kommunikatörer. Bland annat satsar vi på att lansera en ny webbplats och ett nytt varumärkesstärkande magasin.
Arbetsbeskrivning
Som kommunikatör på kommunikationsenheten med inriktning digitala kanaler arbetar du i första hand med utveckling och förvaltning av kommunens digitala närvaro enligt gällande strategi. Efter lansering av kommunens nya webbplats påbörjas arbetet med att utveckla ett nytt socialt intranät. Parallellt sker utveckling av kommunens närvaro i sociala medier. Du driver och deltar i utvecklingsprojekt; utvecklar struktur, innehåll och funktioner; skriver, redigerar och publicerar texter och bilder; analyserar besöksstatistik; administrerar, samordnar och stödjer våra webbredaktörer; samt kommunicerar i sociala medier.
Till viss del kommer du även att få arbeta strategiskt och operativt med kommunikationsuppdrag och informationsinsatser. Det kan handla om alltifrån att skapa innehåll till våra olika kanaler, producera enklare trycksaker, medverka vid events, till att driva eller delta i olika produktioner och projekt.
Du kommer att vara kontaktperson gentemot en av kommunens förvaltningar.
I tjänsten ingår också att vara kommunikatör i beredskap vid kriser enligt tjänstgöringslista.
Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning på Berghs eller IHM.
Det är en fördel om du har ett par års erfarenhet av att arbeta med som kommunikatör med utveckling av digitala kanaler. Du är samhälls- och teknikintresserad och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift för olika kanaler, inklusive webb och sociala medier.
Meriterande är nätverk inom för uppdraget relevanta branscher, samt förtrogenhet med arbete i politiskt styrda organisationer.
Som person är du ansvarsfull och har stor integritet. Du har förmåga att identifera, analysera och prioritera framgångsfaktorer för ett effektivt kommunikationsarbete och är initiativrik. Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför organisationen vilket ställer stora krav på din samarbetsförmåga och skapandet av goda relationer. Du är lyhörd och servicemedveten och ger ett gott bemötande. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Datorvana är ett krav. Goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg, sökoptimering, webbstatistik, sociala medier och Photoshop är meriterande.
Österåkers kommun är finskt förvaltningsområde varför kunskaper i finska är meriterande.
Ansökans form
Din ansökan ska innehålla personligt brev, meritförteckning och löneanspråk.
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
100%
Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17