OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för digital utveckling, projektledning och att skapa innehåll som får effekt hos mottagaren? Vi söker nu en kommunikatör som får en viktig roll i att utveckla myndighetens digitala kommunikation
Myndigheten för delaktighet (MFD) är regeringens myndighet för att främja funktionshinderspolitikens genomförande. Funktionshinderspolitikens mål är att samhället ska vara användbart för alla. MFD stödjer verksamheter i arbetet för att göra samhället och de tjänster som erbjuds användbara för fler. MFD följer utvecklingen av arbetet och sprider kunskap om hur hinder för delaktighet kan åtgärdas.
Arbetsuppgifter
I rollen som Kommunikatör digitala kanaler får du en viktig roll i att utveckla vår digitala kommunikation. Vi söker dig som är nyfiken, driven och ser möjligheter att bygga kanaler och innehåll så att vi når fler inom vår målgrupp. Du ansvarar för att koordinera, driva och utveckla myndighetens digitala kanaler så som webbplats och sociala medier. Du är huvudredaktör och planerar innehåll, digital närvaro, sätter mål, mäter och analyserar effekten. Tillsammans med dina kollegor producerar ni innehåll. Du ansvarar för helheten och att det som publiceras är i enlighet med vår strategi, klarspråk och med myndighetens tonalitet.
Du är förvaltningsledare och systemförvaltare för Episerver och är beställare och kontaktperson till webbyrå och andra externa parter. Du säkerställer att beställningarna lever upp till kvalitet, budget och ett särskilt fokus på tillgänglighetskrav.
Tjänsten kräver att du både kan jobba strategiskt och att du har ett stort operativt driv. Arbetet innebär hög grad av både samarbete och självständigt arbete såväl inom sektionen som inom myndigheten och med externa aktörer. På kommunikationssektionen arbetar sju kommunikatörer. Du rapporterar till kommunikationschefen.
Huvudsakliga ansvarsområden
• Ansvara för förvaltning och utveckling av myndighetens webbplats och sociala medier
• Planera, projektleda, genomföra och följa upp kommunikationsaktiviteter, kampanjer och annonsering i sociala medier
• Förvaltningsledare och kravställare gentemot webbyrå och andra externa samarbetspartners
• Ta fram och följa processer och strategi för digital kommunikation
• Skriva och publicera nyheter och andra texter i olika kanaler
• Mäta, analysera och optimera resultat
• Budgetansvar för webb och sociala kanaler
• Systemförvaltare för Episerver
• Bidra till att utveckla och effektivisera myndighetens kommunikationsarbete.
Kvalifikationer
För att trivas och lyckas i rollen är du nyfiken, driven och håller dig uppdaterad om utvecklingen inom digital kommunikation och är en trygg användare av digitala verktyg och plattformar. Du är en skicklig skribent som är lyhörd för målgrupperna och användarbeteenden. Du tycker om att samarbeta och att bidra till utveckling av kommunikationen i stort och smått. Tillsammans med dina kollegor arbetar ni för att kommunikationen på bästa sätt ska bidra till att nå myndighetens övergripande mål. Du är självgående och har ett starkt eget driv samt är både kreativ och analytisk och har förmåga att tänka nytt. Vi tror att du trivs allra bäst i en bred, koordinerade roll där du samtidigt får möjlighet att ta eget ansvar och bidra med nya idéer. Du har tidigare arbetat framgångsrikt med liknande uppgifter.
Kunskaper och erfarenheter
• Gedigen projektledarerfarenhet av arbete med förvaltning och utveckling av digitala kanaler, både redaktionellt och tekniskt.
• Skicklig skribent och van att skriva målgruppsanpassade texter för olika kanaler.
• Utmärkt förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska.
• Stor vana av att arbeta i webbpubliceringsverktyg, gärna EpiServer, både som administratör och redaktör.
• Akademisk utbildning inom området kommunikation eller annan lämplig studiebakgrund och minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande roller med ansvar för digitala kanaler.
• Goda erfarenheter av att följa upp kommunikationsaktiviteter på webb och i sociala kanaler med målet att optimera och utveckla innehåll och funktioner.
• Erfarenhet av att tillgänglighetsanpassa webbplatser och andra digitala kanaler utifrån WCAG och kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
• Goda kunskaper i analysverktyg som Siteimprove, Facebook Business manager, Linkedin campaign manager.
• Goda erfarenheter av arbete med sökordsoptimering.
• God stilistisk förmåga, känsla för layout och goda kunskaper i bildbehandling.
Det är meriterande om du kan producera enklare film/rörlig bild för sociala medier. Det är också meriterande om du har erfarenheter av UX- eller tjänstedesign eller annan teknisk kompetens som underlättar kontakten med vår webbyrå.
Anställningen
Tjänsten är på heltid, tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse men vi ser gärna att du kan börja så snart som möjligt. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är 14 juni 2021. Välkommen att söka redan idag!
Övrigt
Myndigheten har drygt 45 medarbetare och ligger centralt i Sundbyberg. MFD stävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka i verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Myndigheten behandlar sina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om myndighetens personuppgiftspolicy på www.mfd.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalchef Christina Westblom
08 600 84 39
Avdelningschef Nina Lindqvist
08 600 84 26
Avdelningschef Pär Rådling
08-600 84 46
Personalchef Christina Westblom
08-600 84 39
Personalhandläggare Karin Fröblom
08-600 84 58
Avdelningschef Kalle Elofsson
08-600 84 40
Personalhandläggare Helene Sundewall
08-600 84 26
Sektionschef kommunikation Hanna Jämtin
08-600 84 77