OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker nu en erfaren kommunikatör till enheten Myndighetskommunikation. Enheten jobbar med att proaktivt driva, planera och genomföra kommunikationsuppdrag på strategisk, rådgivande och operativ nivå.
Kommunikation, utvecklingsinsatser och rådgivning
Kommunikationsavdelningen leder och driver myndighetetens kommunikation och består av drygt 60 personer. Försäkringskassan befinner sig just nu i ett större förändringsarbete och du kommer att arbeta med frågor som är långsiktigt viktiga för myndigheten. Du kommer bland annat att arbeta med kommunikation för olika projekt och utvecklingsinsatser. Exempel på arbetsuppgifter är att analysera kommunikationsbehov, skapa kommunikationsplaner, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser, leda utbildningar och workshops med syfte att nå myndighetens mål och utveckla Försäkringskassans kommunikativa förmåga.
Tjänsten kommer även att innebära andra vanligt förekommande arbetsuppgifter på en kommunikationsavdelning, som t ex att producera nyheter och artiklar för olika kanaler, ta fram budskap och ge kommunikationsstöd och rådgivning till chefer och andra nyckelpersoner. Som kommunikatör hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen inom kommunikationsområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av en liknande roll inom media- och kommunikation
• är en god skribent
• har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt, planerar i förväg, gör tydliga prioriteringar
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet med hög kvalitet
• har förmåga att se helheter och analysera sammanhang
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har en mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation för både externa och interna målgrupper
• har erfarenhet av en liknande roll i offentlig verksamhet
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikationsstöd till projekt
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikativt ledarskap, förändringsledning och kommunikation
• har erfarenhet av långsiktiga kommunikationsuppdrag i en komplex och komplicerad miljö.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Placeringsort: Stockholm. Resor inom Sverige kan förekomma.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Linda Svenske, 010-116 95 10 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sofia Öhman 010-113 45 10 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55 och Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 mars 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.