OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår verksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten samt två stödfunktioner; ett ledningskansli och en Kommunikations- och marknadsenhet. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som vill bidra till att lyfta vår verksamhet till en ny nivå. Tjänsten är en tillsvidareanställning med eventuellt inledande provanställning.
ARBETSUPPGIFTER
Som Kommunikatör med inriktning digitala medier kommer du att göra följande:
• Tillsammans med kollegor skapa, utveckla och genomföra kommunikations- och marknadsföringsplaner som svarar mot tydliga och definierade syften, mål och målgrupper. I detta ingår också uppföljning, analys och utvärdering.
• Skriva texter och copy med tonalitet utformad efter målgrupp.
• Löpande kommunikativ paketering av Världskulturmuseernas framtagna programutbud.
• Planera och producera strategiskt och engagerande innehåll i Världskulturmuseernas sociala mediekanaler och nyhetsbrev, både själv och med hjälp av kollegor.
• Enklare fotografering, filmning, redigering.
• Initiera och utveckla kreativa koncept och strategier för nyhetsbrev och sociala medier.
• Ha koll på trender, hur sociala plattformar fungerar, användarnas beteende och dela dina kunskaper.
• Planera, köpa, och optimera marknadsföring i våra digitala kanaler med fokus på sociala medier.
• Löpnande analysera, optimera och rapportera resultat för nyhetsbrev och sociala medier utifrån KPI:er till enhetschef.
• Sätta dig in i komplexiteten kring Världskulturmuseernas innehållsfrågor som ofta har flera etiska aspekter att ta hänsyn till.
KVALIFIKATIONER
Skall-krav
• Erfarenhet med att arbeta i sociala medier.
• Goda kunskaper förvärvat genom erfarenhet eller utbildning i Adobe Photoshop och After Effects eller motsvarande redigeringsprogram.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande
• Relevant utbildning eller kurser inom digitala medier och/eller journalistik
• Tidigare erfarenhet av att arbeta med e-postmarknadsföring, i program som t ex Mailchimp, Rule, Apsis eller motsvarande program.
• Ytterligare språkkunskaper
• Erfarenhet av att arbeta med och utveckla kundklubbar och lojalitetsprogram
• Erfarenhet av att ha arbetat med Episerver
• Erfarenhet av att arbeta som beställare av medietjänster
Personliga egenskaper
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper såsom problemlösning, initiativtagande, relationsbyggande, samarbete och planering.
Arbetsprover kommer förekomma i rekryteringsprocessen.
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.