OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230613
Arbetsuppgifter
Har du ett strategiskt förhållningssätt och är van att arbeta datadrivet? Är du dessutom en fena på att kombinera text, bild och film för att förklara komplicerade sammanhang? Sedan årsskiftet har kommunikationsavdelningen på stadskontoret nya teambaserade arbetssätt vilket ger tydligare uppdrag, roller och ansvar. Befattningen är placerad på enheten press och digital kommunikation, inom teamet digital kommunikation. Vi kan erbjuda dig ett spännande uppdrag med fokus på stadsövergripande arbete med sociala medier.
Ditt uppdrag är att driva, samordna, utveckla och följa upp arbetet med stadens kommunövergripande sociala medier, som Facebook, Instagram och Twitter, i samverkan med stadens förvaltningar. Det ingår att driva stadens strategiska arbete med sociala medier och du deltar även med din spetskompetens.
I det löpande arbetet ingår att ansvara för innehållsplanering, följa flödena, producera värdeskapande och målgruppsanpassat innehåll för stadens tre kommunövergripande huvudkonton. Det ingår också att analysera statistik som genereras från plattformarna. Du arbetar demokratifrämjande i sociala medier och aktivt motverkar påverkanskampanjer och desinformation. I uppdraget ingår också omvärldsbevakning och att vara expertrådgivare i frågor som rör sociala medier. Du bidrar i teamets övriga arbetsuppgifter med utveckling och förvaltning av andra digitala kommunikationskanaler till exempel webb, e-tjänster och nyhetsbrev.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• minst fem års aktuell arbetslivserfarenhet inom kommunikationsområdet med särskild inriktning på arbete i sociala medier och digitala kanaler de senaste åren
• erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kanalval och innehåll
• praktisk erfarenhet av arbete med kampanjer och sponsrade inlägg
• erfarenhet och kunskap om att anpassa och producera innehåll till olika sammanhang, målgrupper och kanaler samt är en god skribent
• erfarenhet av uppföljning och analys av statistik via Facebook, Instagram och Twitter
• mycket goda kunskaper i digitala verktyg
• mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Meriterande:
• erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig sektor
• erfarenhet av demokratifrämjande arbete i sociala kanaler
• erfarenhet av att självständigt driva kommunikationsprojekt med många intressenter
• erfarenhet av arbete med utveckling och förvaltning av andra digitala kommunikationskanaler, t ex webb, e-tjänster och digitala nyhetsbrev
I dig söker vi en positiv kraft som gärna tar initiativ och kan fatta egna beslut. Du kan prioritera och har ett strukturerat och organiserat arbetssätt i kombination med ett lösningsorienterat förhållningssätt. Att arbeta med och samordna flera olika parallella uppdrag och projekt som involverar flera olika intressenter trivs du med. I rollen som expertrådgivare använder du dig av din pedagogiska förmåga och när det behövs kan du hantera och konkretisera diskussioner utifrån ett helhetsperspektiv. Du är skicklig på att samarbeta och förstå din roll utifrån verksamheternas behov och digitala möjligheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
Kommunikationsavdelningen på stadskontoret består av två enheter som ansvarar för kommunikationsplanering, visuell kommunikation, press och kriskommunikation och digital kommunikation. Vi har ett helhetsuppdrag för stadens kommunikationsarbete, navigerar och pekar ut riktningen för helheten tillsammans med övriga förvaltningar, samt utmanar med nya perspektiv och möjligheter för stadens utveckling i det gemensamma kommunikationsarbetet. Teamet digital kommunikation arbetar bland annat med sociala medier, kanalerna malmo.se, intranätet Komin, förvaltningsredaktörskap, servicekommunikation, digitala nyhetsbrev och hushållstidningen Vårt Malmö.
Stadskontoret är kommunstyrelsens förvaltning och stödjer kommunstyrelsen i uppdraget att leda, samordna och följa upp stadens arbete. Vi arbetar nära stadens ledning och identifierar behov, analyserar, föreslår alternativ och bidrar med kraft till förändring i frågor som är viktiga för vår organisation, vår stad och vår samhällsutveckling – alltid med Malmös bästa för ögonen. Stadskontoret stödjer också kommunfullmäktige som har ett helhetsansvar för Malmö stad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98