OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
De senaste åren har Göteborgs universitet utvecklat sina webbmiljöer och lanserat en ny extern webbplats, ett nytt webbpubliceringssystem och en ny redaktörsorganisation. Nu är det dags för ett liknande förändringsarbete för vår interna webbplats Medarbetarportalen (medarbetarportalen.gu.se). Vi ska skapa en modern, interaktiv och lättanvänd internwebb för att samla tjänster, verktyg och information till universitetets cirka 6 000 medarbetare.
Vi behöver anställa en digital kommunikatör som blir huvudredaktör och produktägare för Medarbetarportalen. Under år 2022-2023 kommer arbetsuppgifterna främst handla om att vara produktägare i webbutvecklingsprojektet ny Medarbetarportal med mål att lansera den nya internwebben senast våren 2024. Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du cirka 35 kollegor med expertkompetens inom kommunikationsområdet – internkommunikation, forskningskommunikation, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet. Kommunikationsenheten har sina lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Den kommunikatör vi söker blir produktägare för Medarbetarportalen och ska arbeta med att utveckla en ny internwebb utifrån universitetets vision och våra målgruppers behov och önskemål. Förutom en ny plattform, behövs också en ny informationsarkitektur, ett omfattande innehållsarbete, en effektiv redaktörsorganisation och en långsiktig förvaltning.
År 2022-2023 kommer mycket av din tid gå till projekt- och utvecklingsarbete. Du har samtidigt ett ansvar för att det finns ett relevant och aktuellt innehåll på den befintliga Medarbetarportalen som är den främsta digitala kanalen för internkommunikation. Medarbetarportalen är också en viktig kanal vid kriskommunikation.
När den nya Medarbetarportalen är lanserad fortsätter du att ansvara för förvaltning, utveckling och det redaktionella innehållet. Du kan också komma att arbeta med andra kommunikationsinsatser till medarbetare, som kommunikationsstöd till chefer, kriskommunikation och strategisk kommunikation kopplat till interna målgrupper.
En viktig del av arbetet är förankring i organisationen och kontakter med kommunikatörer, webbredaktörer och andra intressenter runt om i organisationen, samt samarbeten med många av kollegorna på kommunikationsenheten. Tillsammans kommer ni att göra avvägningar för att skapa en kvalitativ internwebb, både för det redaktionella innehållet och i arbetet med kravställning och prioritering av ny funktionalitet till IT-utvecklare.
Läs hela annonsen här.
Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Krav på tidigare erfarenhet av liknande arbete
• Krav på mycket goda kunskaper i minst ett webbpubliceringsverktyg
• Krav på mycket goda kunskaper av webbpublicering
• Krav på erfarenhet av att arbeta med stora komplexa webbplatser
• Krav på goda pedagogiska kunskaper, erfarenhet av att hålla möten och presentationer för olika målgrupper
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande med erfarenhet av utvecklingsprojekt inom webbområdet
• Meriterande med erfarenhet av kriskommunikation
• Meriterande med kunskap om digital tillgänglighet
• Meriterande med kunskap om webbanalys och uppföljningsarbete
• Meriterande med tidigare yrkeserfarenhet från offentlig verksamhet
• Meriterande med kunskaper i webbpubliceringssystemet InfoGlue
• Meriterande med kunskaper i webbpubliceringssystemet SharePoint
• Meriterade med erfarenhet som produktägare
• Meriterade med kunskaper inom scrum och agila styrprocesser
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av jobbet. Du är lyhörd, pedagogisk och värdesätter god service gentemot organisationen.
Anställning
Anställningen är tillsvidare med en omfattning på 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten, sektionen för redaktionellt innehåll, evenemang och studentkommunikation. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707 maria.eriksson@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-04-21.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.